And the nominees are…

Om het belang van schoonmaak en de rol van de schoonmaakmedewerkers kan de buitenwereld niet meer heen. Schoonmakers staan aan de basis van een schone, hygiënische en veilige (werk)omgeving. Iedere jaar wordt met de uitreiking van de Golden Service Awards de waardering voor de schoonmaak getoond. Ook dit jaar weer. Schoonmaaktoppers van verschillende organisaties strijden voor de titel(s), beste schoonmaker, beste schoonmaakteam en beste leidinggevende van het jaar. Natuurlijk hebben wij ook een aantal van onze collega’s en teams aangemeld. Helaas mochten we per categorie maar drie collega’s of teams aanmelden. Geen gemakkelijke keuze voor onze interne jury! Nu volgt een spannende periode, want halverwege oktober weten we of zij door zijn naar de volgende ronde.

Terug naar overzicht
  • Datum:

And the nominees are…

Wij stellen onze genomineerde graag even voor:

Beste schoonmaakmedewerker van het jaar:

Renuka – De herbergier
Renuka is een betrouwbare stille kracht die zeker niet onzichtbaar is. De combinatie tussen kwaliteit van de schoonmaak en compassie, maakt dat ze bij zorglocatie Herbergier Delft helemaal op haar plek zit. Renuka is erg betrokken bij de locatie en haar bewoners. Vol passie gaat ze iedere dag aan het werk. Rayonmanager Marcel:” Na eerst in de hotelschoonmaak te hebben gewerkt, is Renuka vorig jaar overgestapt naar Herbergier Delft. Best een verandering gezien de doelgroep van dementerende ouderen. Vanaf dag 1 was het een perfecte match. Toewijding en flexibiliteit in haar werk en sensitief in de omgang met alle aspecten/fases van het leven voor de bewoners typeren Renuka.”

Hennie – Hotel en Sportcentrum Papendal
Dit jaar werkt Hennie alweer 25 jaar vol passie in het schoonmaakvak en dat zie je. Naast haar kwaliteit blinkt ze uit in haar doorzettingsvermogen, pro-activiteit, flexibiliteit en collegialiteit. Objectleider Carla:” Hennie is een voorbeeld voor haar collega’s. ze is vrolijk, staat altijd voor je klaar, is erg flexibel en bereid iedereen te helpen. Ze kijkt verder dan alleen haar eigen werk en signaleert ook zaken waar ze tegenaan loopt op de hotelkamers en andere plekken op het terrein waar ze niet aan het werk is. Toen het werk stil kwam te liggen door corona, was Hennie de eerste die aangaf graag aan de slag te gaan op een zorglocatie. Haar steentje bijdragen waar het op dat moment zo hard nodig was, was voor haar een vanzelfsprekendheid.”

Khadija – Ernst Sillem Hoeve
Khadija is een schoonmaker met een gouden randje, enthousiast, positief en altijd bereid te helpen. Ze is iedere dag met veel plezier aan het werk, leert snel en gaat geen uitdaging uit de weg. Ze heeft veel kennis van verschillende schoonmaakmethoden, maar niet onbelangrijk: collega’s vinden het fijn om met haar samen te werken. Supervisor Haiam: “Khadija is altijd positief en zet zich voor de volle 100% in. Daarmee zorgt ze ervoor dat iedereen van het team zijn/haar beste beentje voor wil zetten. Als ik er niet ben, vervangt ze mij op de werkvloer. Ik kan er dan volledig op vertrouwen dat alles goed verloopt. Daarnaast heeft ze een geweldige glimlach die de hotelgasten, collega’s en opdrachtgever iedere dag verblijdt.”

Beste leidinggevende van het jaar

Romana – Holland Casino Amsterdam
Romana weet haar team op een leuke, spontane manier te motiveren. Bij Romana is het glas altijd half vol. Ze weet de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Op en top hospitality is waar zij voor gaat. Het maakt niet uit in welke branche ze werkt, haar gastvrijheid maakt het verschil. Na jarenlang op een hotellocatie te hebben gewerkt heeft Romana de overstap gemaakt naar andere segmenten. Toen ze tijdens de coronapiek in ziekenhuis Spaarne Gasthuis extra ondersteuning bood, werd ze geroemd om haar zicht op hoe je met schoonmaak bij kunt dragen aan de patiëntbeleving. Ze waren zo tevreden dat ze haar zelfs een baan aanboden, maar gelukkig bleef ze bij onze organisatie. Sinds 3 maanden geeft ze leiding aan het team van Holland Casino Amsterdam en heeft direct indruk gemaakt op de opdrachtgever. Ze heeft alles goed onder controle en weet met haar enthousiasme iedereen voor haar te winnen. Rayonmanager Robin:” Romana is altijd aanwezig op de werkvloer en weet precies wat er speelt. Door haar positieve uitstraling en manier van leidinggeven stimuleert ze haar team het beste resultaat te behalen.”

Aysegul Oz – NH Utrecht
Aysegul begon bij NH Utrecht ooit zelf als schoonmaakmedewerker en is nu als Housekeeper de drijvende kracht achter het schoonmaakteam. De opdrachtgever is erg tevreden over Aysegul. Ze is echt een vakvrouw met veel drive, die moeiteloos zeer hoge kwaliteit levert. Ze gaat recht op haar doel af en zet ongemerkt haar handtekening op alles wat ze doet. Ze georganiseerd, uiterst professioneel en zorgt tot in de kleinste details dat het helemaal af is. Samen met haar team gaat ze voor het beste resultaat. De nieuwste innovaties omarmt ze. Zo was ze bijvoorbeeld de eerste locatie waar het gebruik van iPods werd ingevoerd. Rayonmanager Anne: “Wat Aysegul zo gelieft maakt, is haar duidelijke manier van communiceren. Ze is streng, maar rechtvaardig. Iedereen weet wat ze aan haar hebben en waar ze aan toe zijn. Ze laat niets aan het toeval over en komt altijd haar woord na zowel naar de opdrachtgever als haar medewerkers. Verder steekt ze haar waardering voor haar collega’s niet onder stoelen of banken en doet ze haar uiterste best om het voor iedereen zo leuk mogelijk te maken. ”

Lonneke – Hotel Merici
Lonneke is een leidinggevende die in korte tijd grote stappen heeft gemaakt. Begin 2018 begon ze als Management Trainee en eind 2018 was ze Housekeeper bij 5 sterren locatie Kruisherenhotel in Maastricht. Rayonmanager Daniëlle: “Lonneke is een leidinggevende waar opdrachtgevers en teamleden mee weglopen. Ze is duidelijk in haar communicatie, denkt vooruit, komt haar afspraken na en weet mensen aan zich te binden.” Lonneke vindt het belangrijk dat mensen het leuk hebben op het werk en zich gewaardeerd voelen. Dat komt de betrokkenheid, inzet en kwaliteit van haar team alleen maar ten goede. Of het nou een hotel of kantoor is, zij bijt zich vast en zorgt dat de opdrachtgever zich nergens zorgen om hoeft te maken. Ziet zij mogelijkheden tot verbeteringen dan zal zij de opdrachtgever hier zeker over adviseren. Geen uitdaging is haar te groot. Zo verhuisde ze voor een half jaar van Limburg naar Amsterdam om onze nieuwe opdrachtgever EMA op te starten. Een grote locatie waar ook nog eens Engels de voertaal is. Ze hebben geprobeerd haar te overtuigen in Amsterdam te blijven, maar haar leven ligt in het Zuiden. Sinds kort is zij Housekeeper bij Hotel Merici in Sittard.

Beste schoonmaakteam van het jaar:

Team NH Koningshof
Het NH Koningshof is een groot hotel vol met hardwerkende en betrokken schoonmakers. Het team is op elkaar ingespeeld en gaat voor een hoge kwaliteit. Bijdragen aan de ware NH gastbeleving staat bij hen altijd centraal. Niet alleen met schone kamers en algemene ruimtes, maar ook met een vriendelijke glimlach. Dit doen ze vol enthousiasme en dat is terug te zien in de beoordelingen van de gasten. Rayonmanager Nelly: “Het team is zo op elkaar ingespeeld dat ze weten wat ze aan elkaar hebben. Zowel op het werk als persoonlijk klikt het met elkaar. Dat zorgt ervoor dat ze samen de beste kwaliteit willen leveren en de optimale gastbeleving willen bieden aan de gasten van het hotel. Aan sfeer ontbreekt hetniet binnen het team. Ze doen geregeld wat leuks samen en zijn er echt voor elkaar als dat nodig is. Dat is mooi om te zien.”

Team Het Diakonessenhuis
In maart stond de wereld op zijn kop met de komst van het coronavirus. Het team bij het Diakonessenhuis werd direct geconfronteerd met de impact hiervan. In de basis veranderde het werk niet, alleen werd de werkomgeving veel intensiever en heftiger. Er werd veel flexibiliteit van de schoonmakers gevraagd omdat er 24/7 gewerkt moest gaan worden. De manier waarop ze dit hebben opgepakt is noemenswaardig. Het draaide binnen het team altijd al om het zorgen voor een hygiënisch schone omgeving, maar nu des temeer en daar werken ze samen hard aan. Samen gaan ze ervoor om een goed resultaat neer te zetten. Het is een heel hecht team en ze staan altijd voor elkaar klaar. Over en weer weten ze elkaar te vinden en pakken ze dingen samen op. Rayonmanager Jaimie: “Het team is er voor elkaar, denkt met elkaar mee en is enorm op elkaar ingespeeld. De open cultuur die er heerst is fijn voor nieuwe collega’s. Toen er ook collega’s van andere locaties kwamen ondersteunen werden zij direct in het team opgenomen.”

Team Holland Casino Amsterdam West Sloterdijk
Holland Casino Amsterdam West Sloterdijk is 24 uur per dag geopend, dat vraagt van het schoonmaakteam een andere werkwijze en veel flexibiliteit. Wat zeker is: hospitality en kwaliteit van schoonmaak zijn hier nog meer dan normaal met elkaar verbonden. Op deze locatie zijn altijd gasten aanwezig. Het team weet hier goed mee om te gaan. Gasten worden vriendelijk begroet en ze weten wanneer ze een area netjes kunnen afsluiten. Het draait om het realiseren van een schone omgeving met minimale overlast voor de gasten. Ze zijn betrokken en altijd bereid een extra stapje te doen. Het is voor hen een uitdaging om het iedere dag weer een beetje beter te doen. Die 8,5 of 8,8 voor hygiëne is mooi, maar hoe bereiken wij die 9? De teamleden werken goed samen en vullen elkaar aan. Iedereen is 100% flexibel. Zonder problemen vangen ze elkaar op bij ziekte, vakantie of een bijzondere situatie. Rayonmanager Anna: “Het team doet er alles aan om de opdrachtgever tevreden te stellen. Ze staan open voor verbeteringen, maar zijn ook zelf alert op mogelijkheden om te verbeteren. Ze kijken daarbij verder dan alleen hun eigen werkzaamheden.”