‘Bubbel zo schoon’ op Thialf tijdens afgelopen schaatsevenementen

De afgelopen 5 weken leefden de schaatsers die in Thialf aan de EK Allround & Sprint, de World Cups en de WK Afstanden meededen in een bubbel. Een pilot van The International Skating Union (ISU) die inhield dat sporters vijf weken lang in een hotel verbleven en trainden bij Thialf maar zich verder niet mochten verplaatsen. En wat was dat een succes want in deze vijf weken raakte niemand besmet met het coronavirus. Ingrid Schepers vertelt ons hoe ons schoonmaakteam heeft geholpen dit mogelijk te maken.

Terug naar overzicht
  • Auteur:

    EW Facility Services

  • Datum:

‘Bubbel zo schoon’ op Thialf tijdens afgelopen schaatsevenementen

Aan de slag in de bubbel

Wat betekende werken in een bubbel voor het schoonmaakteam van EW Facility Services bij Thialf? Iedere dag begonnen wij vroeg met schoonmaken. Voordat wij aan de slag gingen werd onze temperatuur gemeten en vulden wij een registratieformulier in waarmee we verklaarden gezond te zijn. Daarna gingen we aan de slag in een van onze gebieden. Thialf was namelijk opgedeeld in gebieden waar bubbelgangers wel en niet mochten komen. Het vaste schoonmaakteam bij Thialf werkte overdag (terwijl de sporters aan het trainen waren). Zij kennen Thialf namelijk als geen ander. Collega’s van het schoonmaakteam die normaal schoonmaken bij Holland Casino Leeuwarden ondersteunde het vaste team en waren verantwoordelijk voor het middenterrein. Tenslotte was er een groep collega’s die niet in de bubbel zaten die er in de avond voor zorgde dat de locatie weer gereed was voor de volgende dag. Deze werkwijze was in het begin wennen, maar al snel ging alles vanzelf. Normaal gesproken werken we met veel publiek en vaste tijden en nu moesten we juist werken in een lege ruimte met wisselende tijden.

Wendbaarheid in optima forma

Er werd door deze unieke situatie nog meer dan normaal veel wendbaarheid van het team gevraagd. Flexibel meebewegen met Thialf is voor ons de normaalste zaak. Wij zijn het gewend om ons gemakkelijk aan te passen aan de nieuwe situatie en werkzaamheden die hierbij horen. De grootste aanpassingen tijdens de bubbel, naast het werken in 3 teams, waren het aanpassen van de werktijden en het continu desinfecteren. Dit hield onder andere in dat alle punten zoals trapleuningen, deksels van vuilnisbakken en veel gebruikte apparaten elk kwartier schoongemaakt en gedesinfecteerd werden. Daarbij droegen we altijd een mondkapje en handschoenen, zorgden we ervoor dat we zo min mogelijk bij andere bubbelgangers in de buurt kwamen en maakten we alleen schoon op het moment dat een gebied leeg was. Geen dag was hetzelfde en de dagindeling werd als het nodig was ter plekke aangepast. Dit ging perfect. Iedereen hield zich aan de richtlijnen met als resultaat dat niemand deze periode het coronavirus heeft opgelopen. Echt iets om trots op te zijn.

Één team

De samenwerking met de opdrachtgever was uitstekend. In zo een setting bespreek je veel meer met elkaar dan normaal. Ook werd er meer tijd voor ons genomen. We hebben niets dan complimenten ontvangen over hoe schoon het was en hoe goed iedereen zich aan de regels hield. Fijn om te merken dat ze erg tevreden waren over het team en ons werk. Ook van de schaatsers ontvingen we hier complimenten over. Het contact binnen de bubbel was ook erg goed. Er was onderling veel contact. Zo belde de beveiliging ons bijvoorbeeld op het moment dat een ruimte leeg was en wij daar konden schoonmaken. Normaal gesproken hebben wij met hen niet veel contact. Nu werkten we als één team en zorgden we er samen voor dat de tijdschema’s succesvol gevolgd werden en alles op tijd gereed was. Er was een grote verbondenheid en het gaf voldoening om samen tot een succesvol eindresultaat te komen. Ik vind het bijzonder en ben er enorm trots op dat wij met elkaar zo’n groot evenement hebben kunnen organiseren. Dat voorspelt veel goeds voor de toekomst!