Gastvrij en flexibel concept

Met onze unieke en verfrissende aanpak maken wij verschil

EW Facility Services is ruim 25 jaar actief als facilitair dienstverlener in de hotel-, kantoren- en leisure branche. Sinds een aantal jaren biedt zij haar schoonmaakdiensten ook aan in de zorgbranche, diverse zorginstellingen contracteerden reeds de multi service dienstverlener. Voor zorginstellingen ontwikkelde EW Facility Services een onderscheidend en verfrissend, maar vooral ook gastvrij en flexibel zorgconcept onder de naam beleef gastvrijheid en ervaar kostenbeheersing. “Een aanpak waarmee zorginstellingen zich duidelijk kunnen onderscheiden in de markt”, Salesmanager Marije Wildenborg van EW Facility Services vertelt erover.

Terug naar overzicht
  • Datum:

Gastvrij en flexibel concept

“De zorgmarkt verandert in rap tempo. Op lokaal niveau door fusies en samenvoegingen van instellingen en landelijk door generieke trends als steeds sterker wisselende bezettingsgraden en de vrije zorgkeuze van patiënten”, merkt Wildenborg op. Met name door deze laatste ontwikkeling is het volgens haar voor zorginstellingen van groot belang om zich positief te onderscheiden op het gebied van service, uitstraling en gastvrijheid. “De kwaliteit van deze diensten is in toenemende mate bepalend voor de keuze van de patiënt.”

Deze ontwikkelingen zorgen voor de vraag naar creatieve, flexibele oplossing als het gaat om facilitaire dienstverlening, stelt Wildenborg, en EW Facility Services biedt juist op deze punten een uniek concept. “Wij brengen met het concept beleef gastvrijheid en ervaar kostenbeheersing vernieuwende oplossingen voor facilitaire uitdagingen in de zorgmarkt. Om dit mogelijk te maken hebben wij een zorgteam dat verantwoordelijk is voor de doorontwikkeling van onze dienstverlening. Dit team bestaat bijvoorbeeld uit specialisten afkomstig uit onze operationele organisatie, de afdeling kwaliteit en onze salesorganisatie. Tevens ontwikkelt onze Hospitality Academy zorg specifieke opleidingen. Natuurlijk speelt ook Business Development een belangrijke rol.” De facilitair dienstverlener zoekt de expertise echter niet enkel binnen haar eigen organisatie. Ook opdrachtgevers en zorgprofessionals binnen het facilitaire werkveld betrekt zij hierbij. Middels een klankbordgroep delen zij meerdere keren per jaar hun kennis en inzichten over actuele vraagstukken.

Multiservice dienstenverlening
Bij diverse zorginstellingen ervaart men inmiddels dat de aanpak goed werkt en draagt EW Facility Services volgens Wildenborg met een multiservice dienstenverlening positief bij aan de beleving van patiënten, cliënten, bezoekers en medewerkers. “Wat we horen van de instellingen waar we actief zijn, is dat zij vinden dat wij de vraag echt goed doorgronden en onze dienstverlening  goed aanpassen op hun specifieke behoeften. Vanuit onze verfrissende visie op facilitaire dienstverlening, waarin gastvrijheid, kantbeleving en flexibilisering van kosten de hoofdrol spelen, vertaalt ons multiservice dienstenpakket zich in flexibele samenwerkingsvormen en verrekenmodellen. “

Kostenbeheersing
Flexibilisering van kosten is dus een belangrijke pijler binnen de dienstverlening van EW Facility Services. “Als organisatie zijn wij gestart in de hotelbranche. Een branche waarin wij inmiddels marktleider zijn en die zich kenmerkt door onder meer wisselend gebruik van ruimten, fluctuerende bezoekersaantallen en een performance van zeven dagen per week, 24 uur per dag. Vanuit deze ervaring zijn wij gewend om te werken met een vaste prijs per kamer waarin onze verschillende diensten zijn versleuteld tot één prijs. Dit zorgt voor transparantie en een duidelijk zicht op de kosten. In de zorg vertalen we dit door naar een prijs per afdeling, per kamer of zelfs per patiënt. Dat wordt vaak als erg verrassend ervaren door de instellingen”, weet Wildenborg. “Zorginstellingen willen grip op de kosten en wij reiken ze hiervoor de juiste handvatten aan. De inhoud en frequentie van de dienstverlening wordt aangepast op de bezettingsgraad van de instelling. Wij koppelen hierbij omzet aan kosten, dit betekent geen kosten wanneer er geen bezetting is.”

Kwalitatief goede schoonmaak met beleving
Nadruk in de dienstverlening van EW Facility Services via het zorgconcept beleef gastvrijheid ervaar kostenbeheersing ligt naast de flexibilisering van kosten op gastvrijheid en klantbeleving. “Onze basis is een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. Infectiepreventie en -bestrijding (risicobeheersing) maakt nadrukkelijk onderdeel uit van onze basisdienstverlening”, vertelt Wildenborg. “Op iedere locatie waar wij actief zijn werken wij met kwalitatief goede leiding. De meerwaarde die zij bieden ligt in de ervaring die zij meebrengen op het gebied van gastvrijheid en beleving.”

Die gastvrijheid zit in de genen van de facilitair dienstverlener, die zoals gezegd groot is geworden in de hotellerie. Wildenborg: “Gastvrijheid, klantbeleving en flexibiliteit zijn basis ingrediënten voor dienstverlening in de hotelsector. Vanuit de behoefte in de markt ontwikkelden wij vervolgens succesvol innovatieve belevingsconcepten toepasbaar in de kantoren-, leisure- én de zorgmarkt. Eén van de resultaten hiervan is de dienst ‘Roomservice’. Deze dienst is gericht op het ontzorgen van onze opdrachtgever, het ondersteunen van de zorgmedewerkers en het verhogen van de beleving van de patiënten, cliënten en hun bezoekers. Onze Roomservicemedewerkers nemen de zorg ondersteunende taken op een afdeling of woongroep voor hun rekening. Hiermee ontlasten we zorgmedewerk die zich daardoor volledig kunnen richten op hun zorgtaak, terwijl wij ons richten op het bieden van een optimale beleving.

Oog voor verschillende doelgroepen
De Hospitality Academy van EW Facility Services traint de Roomservicemedewerkers op het gebied van communicatie en omgang met de doelgroep. “Natuurlijk geldt dit voor al onze medewerkers die schoonmaaktaken verrichten. Hiervoor zetten wij onder meer scholing via e-learning in. Maar omdat je als schoonmaakmedewerker in de zorg dagelijks in contact staat met patiënten en cliënten van de zorginstelling, is het van wezenlijk belang dat je weet hoe om te gaan met de verschillende doelgroepen. Het terugzetten van het fotolijstje op precies dezelfde plek is voor bepaalde cliënten bijvoorbeeld heel belangrijk, dat moet wel worden onderkend”, vertelt Wildenborg.

Ondanks de onderscheidende propositie is van een snelle veroveringen van een groot deel van de zorgmarkt geen sprake, realiseert zij zich ook. “Schoonmaak zit bij zorginstellingen heel dicht tegen het primaire proces aan. Naast het bieden van goede zorg willen zij een veilige en gezonde omgeving bieden. Wij begrijpen dat het voor instellingen  een drempel kan zijn om deze dienst uit te besteden. Onze kracht ligt in het ontzorgen van organisaties waarin facilitaire dienstverlening een cruciale rol speelt in het eindproduct en bepalend is voor de klantbeleving.  Wij voldoen aan alle kwaliteitsnormen, we werken volgens de juiste protocollen en hebben sterke partners als Diversey. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met onze dienstverlening een positief verschil kunnen maken voor zorginstellingen.

Nieuwsgierig wat wij voor u kunnen betekenen?