Udens Duyn

Schoonmaken met gevoel voor gastvrijheid

Hotel Udens Duyn is een hotel en zorghotel in één. Dit stelt hogere eisen aan het schoonmaken. De schoonmakers moeten namelijk ook sterk zijn in gastvrijheid. Precies waarom Udens Duyn samenwerkt met EW Facility Services.

‘Wij zijn een hotel met de focus op mensen met een zorgvraag,’ legt Marco Brisko, general manager Hotel Udens Duyn uit. ‘Een groot deel van ons hotel is gericht op mensen die hier herstellen en revalideren. Bijvoorbeeld omdat ze een knie-, heup- of hartoperatie, beroerte of CVA hebben gehad en bij ons voor een korte of langere periode verblijven om aan te sterken en te revalideren. Hiervoor hebben wij alle faciliteiten en zorgprofessionals als een fysiotherapeut, ergotherapeut, logopediste en diëtiste in huis. In feite zijn we een herstelhotel, ofwel het verlengstuk van het ziekenhuis en de tussenstap naar thuis. Daarnaast beschikken we over kamers voor zakelijke gasten en toeristen.’

 

De beoordeling
8,5
  • Kwaliteit van dienstverlening

  • Flexibiliteit

  • Oplossingsgerichtheid

  • Betrouwbaarheid

  • Hospitality Factor

Udens Duyn

Vraagt extra kwaliteiten

Behalve het zorgaspect zijn de verblijfsduur van de gasten en de sfeer belangrijke verschillen ten opzichte van een regulier hotel. ‘Onze zorggasten verblijven langer en brengen het grootste deel van de tijd door op hun kamer. Daarnaast willen wij in ons zorghotel bewust de sfeer van een hotel hebben. Onze gasten moeten bij ons een fijne en comfortabele tijd hebben die bijdraagt aan een spoedig herstel.’ Dit belangrijke onderscheid vraagt van een schoonmaakpartner als EW Facility Services extra kwaliteiten dan alleen goed schoonmaken. ‘Wij stellen zeker meer en hogere eisen. Schoonmakers zijn bij ons zichtbaar omdat onze gasten veel op hun kamer verblijven. Er is veel meer contact met elkaar. Voor ons is het belangrijk dat de schoonmakers gastvrij, communicatief en vriendelijk zijn. Daarom hebben wij in 2013 gekozen om samen te werken met EW Facility Services. Zij hebben veel ervaring met hospitality en denken daar goed in mee.’

Centrale rol voor Housekeeper

De Housekeeper, ook wel voorvrouw of –man genoemd, speelt een centrale rol in de dagelijkse werkzaamheden. Zij is ‘de aanvoerder’ van het schoonmaakteam, de spin in het web en heeft contacten met de zorgmedewerkers, de receptie en met Marco. ‘De voorvrouw van het EW team is heel belangrijk voor ons. Zij voelt als één van onze mensen en weet haar weg in onze organisatie goed te vinden. Met de receptie stemt ze onder meer bijzonderheden van gasten en de dagelijkse kamerbezetting af. Met de zorgmedewerkers overlegt ze bijvoorbeeld over de bedwisseling. Het EW schoonmaakteam verzorgt namelijk de reguliere bedwisseling. Ligt een zorggast echter in bed, dan is er geen bedwisseling mogelijk. De voorvrouw communiceert dit met de zorgmedewerkers zodat deze laatsten het op een later moment oppakken. Mij houdt ze op de hoogte van lopende zaken op de werkvloer evenals de staat van onderhoud van de kamers en openbare ruimten van ons hotel. Zijn er bijvoorbeeld strepen of krassen op de muren of zien ze beschadigingen aan het meubilair, dan wordt dat aan mij doorgegeven.’

Corona vraagt flexibiliteit

Vanwege de ervaring met zorg, fungeerde Udens Duyn in het begin van de coronacrisis in 2020 als coronahotel. Niet alleen vereiste dit van de eigen medewerkers extra inzet, ook voor de medewerkers van EW Facility Services waren de werkomstandigheden zwaarder. ‘Wij ondersteunden twee streekziekenhuizen van Brabant Zorg in de opvang van coronapatiënten. Aanmeldingen hiervoor kwamen uit het hele land. De situatie vereiste uiteraard meer hygiëne- en desinfectiemaatregelen. Samen met EW hebben we destijds meteen nieuwe richtlijnen opgesteld waarin we het protocol van Brabant Zorg hebben meegenomen. Petje af voor het schoonmaakteam. Zij moesten extra schoonmaken, in speciale beschermende kleding met ook nog eens de angst om besmet te raken met corona. Iedereen heeft het heel goed opgepakt.’

Soepele communicatie

Marco ervaart de samenwerking met EW Facility Services als zeer prettig. ‘De communicatie verloopt soepel en snel. Ze spelen goed in op eventuele aanvullende wensen en eisen en zijn oplossingsgericht. Tevens wordt er goed meegedacht.” Van dit laatste geeft Marco als voorbeeld de wisseling van de wasserij. ‘Wij hebben een wisseling van de wasserij gehad. Een behoorlijke operatie voor een hotel als de onze. Het is dan ook uitermate belangrijk dat deze wisseling soepel verloopt zonder dat de gasten daar iets van merken. De voorvrouw is verantwoordelijk voor de planning en aansturing. Zij en haar team hebben goed meegedacht en ervoor gezorgd dat alles op rolletjes liep. Een mooi compliment kwam van de nieuwe wasserij zelf, zij hadden nog niet eerder zo’n vlot en soepel verloop meegemaakt.’

Hoge waardering

De hoge kwaliteit van het schoonmaken en de gastvrijheid ontgaat ook de zakelijke gasten niet. Op booking.com wordt de hygiëne van Hotel Udens Duyn met een 9.2 gewaardeerd, het personeel met een 9.0. “Dit geeft aan dat ook de ‘gewone’ gasten de hygiëne met oog voor gastvrijheid opmerken. EW ontzorgt ons. We kunnen er ook voor kiezen om zelf schoonmakers in dienst te nemen. Maar de flexibele inzet van medewerkers evenals de ervaring in hospitality zijn de twee belangrijkste redenen dat we nog altijd met een externe partner als EW samenwerken.”

We kunnen er ook voor kiezen om zelf schoonmakers in dienst te nemen. Maar de flexibele inzet van medewerkers evenals de ervaring in hospitality zijn de twee belangrijkste redenen dat we nog altijd met externe partner EW samenwerken.
Marco Brisko General Manager Udens Duyn

Tijd voor een complete patiëntbeleving? Doet u de zorg, dan doe wij de rest!