Datagestuurd schoonmaken

Wat is datagestuurd schoonmaken?

Onze schoonmaakmedewerkers ontvangen geprioriteerde taken op hun telefoon of tablet. Deze taken zijn omgezet vanuit data, die verzameld worden met sensoren. Door schoonmaakmedewerkers efficiënt in te zetten, maken zij gericht én zichtbaar schoon in ruimtes waar het nodig is. De technische én belevingskwaliteit verbetert omdat beschikbare tijd optimaal wordt benut, sanitaire supplies altijd voldoende zijn bijgevuld en er zichtbaar wordt schoongemaakt.

Na verloop van tijd ontstaan er patronen, waardoor de werkzaamheden perfect zijn afgestemd op de dynamiek en hervervuilingsgraad. De tevredenheid van gebouwgebruikers over de hygiëne gaat omhoog.

Weten wat datagestuurd schoonmaken je oplevert en welke resultaten De Lage Landen International BV al heeft geboekt met datagestuurd schoonmaken?

Vertel mij meer!

    Dashboard geeft je inzicht

    Als facilitair verantwoordelijke krijg jij ook de nodige inzicht, zodat je een feitelijke onderbouwing hebt. Alle metingen worden weergegeven op een plattegrond, welke real-time inzicht geeft in welke ruimtes en werkplekken worden gebruikt. In grafiekvorm kun je de metingen over verloop van tijd inzien. Ruimtes kunnen ook gegroepeerd worden, bijvoorbeeld in vergaderruimtes en functionele afdelingen, zodat je per groep inzicht hebt in de statistieken. Deze data geeft je een hoop houvast. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de kantoorindeling of inrichting. Heb je meer vergaderzalen, concentratieplekken of gezamenlijke werkplekken nodig? Je maakt geen beslissingen meer op basis van gevoel maar op basis van bewijs.

    De gemeten data zijn ook nuttig voor andere zaken of partijen. Denk hierbij aan een koppeling met het reserveringssysteem, inkoop, de verlichting of het ventilatiesysteem. En wat dacht je van het delen van de data met andere ketenpartners zoals de cateraar, die op basis van bezetting het juiste aantal lunches kan voorbereiden, waardoor verspilling afneemt?

    Datagestuurd schoonmaken maakt jouw facilitaire afdeling toekomstbestendig: je werkt gericht aan doelen en krijgt échte, meetbare resultaten.

    Wat moet ik nog meer weten?

    Sensoren

    Er zijn verschillende soorten sensoren, die data verzamelen. Zo kunnen sensoren de drukte in een omgeving meten. Bijvoorbeeld in vergaderzalen, het restaurant en de sanitaire ruimtes. Deze data kunnen we meten:

    • Bezetting met bewegingssensoren: Het aantal bewegingen in de ruimte. Zo wordt gemeten of een ruimte wel of niet is gebruikt en hoe vaak.
    • Bezetting en gebruik met combi sensoren: Het aantal bewegingen in de ruimte én CO2. Door deze data te combineren wordt gemeten of een ruimte weer vrij is. Meet je alleen het aantal bewegingen, dan kunnen misverstanden ontstaan wanneer je medewerkers lang stil zitten.
    • Aanvullende informatie: Temperatuur, relatieve luchtvochtigheid en optioneel fijnstof, vluchtige organische stoffen, lichtintensiteit en barometrische druk.

    Privacy

    Eén van de randvoorwaarden voor succes van dataverzameling is volledig open zijn over privacy naar medewerkers en gasten. Zo ontstaan er geen misverstanden en voelt het voor iedereen veilig. De metingen van de sensoren, die er overigens ook niet uitzien als camera’s, geven geen informatie over individuen. De meetmethoden zijn anoniem en technisch
    niet in staat om persoonlijke informatie te verzamelen. Je weet niet wie aanwezig is, enkel dat er iemand aanwezig is. Daarnaast ben jij zelf eigenaar van de data en bepaal je zelf of je deze wil opslaan en waar, zolang dit aan de AVG voldoet.

    • De hoofdgebruiker kan ten alle tijden zien wie er toegang heeft tot de meetgegevens.
    • We voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en hebben daartoe een verwerkersovereenkomst opgesteld.
    • De draadloze meetberichten worden end-to-end encrypted.
    • Alle sensoren zijn intrinsiek privacy-veilig ontworpen. Dat betekent o.a. dat de sensoren technisch niet in staat zijn persoonlijke kenmerken te verzamelen. Dus geen ID’s van telefoons, laptops of medewerkerpassen. En geen foto’s, video’s of geluidsfragmenten.
    • De radioverbinding is technisch ook (data rate) niet in staat foto’s, video’s of geluidsfragmenten te versturen.

    Een goede actie kan zijn om al jouw gebouwgebruikers te informeren via bijvoorbeeld een nieuwsbrief of met een informatieve video. Zo maak je er samen een succes van!

    Service

    Storingen in de techniek worden direct gesignaleerd en automatisch opgelost door onze experts. Ook als zij hiervoor moeten langskomen: onze landelijke dekkende servicedienst is snel ter plaatse. Zo heb je er zelf geen omkijken naar.

    Implementatie

    Het implementeren van een datasysteem lijkt misschien tijdrovend of “veel gedoe”.  Dit valt echt mee. Omdat we met experts werken, die sensoren in Nederland ontwikkelen en produceren, kunnen wij vaak al binnen twee weken datagestuurd werken. Experts regelen de plaatsing van het sensorennetwerk snel en eenvoudig. Meestal is er ook geen installatiewerk nodig, omdat we werken met draadloze sensoren, die vrij plaatsbaar zijn en geen schade aan de ondergrond veroorzaken.

    Datagestuurd schoonmaken: onmisbaar binnen Facility Management

    Als facilitair verantwoordelijke heb je naast het zorgen voor een aantrekkelijk, gastvrij kantoor een flinke set aan doelstellingen die je wil realiseren. Wij helpen je daarbij.

    Hoe richt je jouw schoonmaakproces nu zo in, dat je:

    • een aantrekkelijke werkomgeving creëert?
    • de best mogelijke schoonmaakkwaliteit krijgt?
    • meer grip en inzicht in het gebouwgebruik hebt?
    • ontzorgd wordt?
    • efficiency realiseert?

    Door nú te beginnen met datagestuurd schoonmaken. En dat is makkelijker dan je denkt….

    Lees de whitepaper via het blauwe vlak hiernaast.

    In deze whitepaper krijg je antwoord op 5 prangende vragen over het gebruik van data binnen jouw schoonmaakdienstverlening.

    Lees de whitepaper met antwoord op 5 prangende vragen over het gebruik van data binnen jouw kantoor

    Lees meer

    Schoonmaakrevolutie bij DLL

    De Lage Landen International BV (DLL), met zijn hoofdkantoor in Eindhoven, ondervond een uitdaging met het schoonmaakproces in hun kantoor. In het gebouw waar de bezetting continu verandert, variërend van drukke vergaderdagen tot rustige vrijdagen, ontstond de behoefte aan een flexibele schoonmaakoplossing.

    Erik van Esch, Facility Manager bij DLL, vertelt in deze klantcasus over zijn ervaringen en het succesverhaal van datagestuurd schoonmaken bij DLL. Lees de klantcasus via het blauwe vak hiernaast.

    Hoe datagestuurd schoonmaken een succes werd in het hoofdkantoor van DLL?

    Lees het succesverhaal

    Liever iemand persoonlijk spreken?

    Manager New Business Rob Janse
    Rob Janse
    Manager New Business Rutger Verstegen
    Rutger Verstegen
    Commercieel Directeur Sjoerd Dijkstra
    Sjoerd Dijkstra

    Onze andere diensten

    Aanvullend bieden wij diensten die geïntegreerd kunnen worden met onze schoonmaak en die bijdragen aan een positieve beleving voor de eindgebruiker. Door deze benadering te combineren met een hoog kwaliteitsniveau van uitvoering, een flexibele instelling en een drive om innovaties te blijven creëren, kunnen wij oprecht zeggen dat wij er alles aan doen om onze opdrachtgevers zoveel mogelijk te ontzorgen.

    Benieuwd naar onze overige diensten?

    Nieuwsgierig wat wij voor u kunnen betekenen?

    Neem contact op met ons team