18 december 2023

De stem van de schoonmaker

Afgelopen week stonden we samen met Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in de finale van de Best Practice Awards. Ondernemend als wij samen zijn, vlogen wij deze finale anders aan. Letterlijk zul je bijna zeggen, want met een vliegtuig in de hand namen wij de bezoekers mee op reis in onze Best Practice waarin de stem van de schoonmaker overduidelijk gehoord en gezien wordt. Onze Best Practice werd beloond met een zilveren award, maar voor ons en RTHA één met een gouden rand. Bij RTHA is extra aandacht voor onze schoonmaakcollega’s en zijn ze zichtbaar voor iedereen van passagier tot medewerker.

De stem van de schoonmaker

Customer Experience

RTHA is een dynamische omgeving waar de customer experience erg belangrijk is. De schoonmaakcollega’s zijn een cruciale schakel in de kwaliteit van de schoonmaak, tevredenheid en beleving van de passagiers en medewerkers van RTHA. Patricia van den Bogerd, Facility Management RTHA: “De schoonmaakcollega’s zijn zichtbaar aanwezig op de luchthaven en het aanspreekpunt voor onze passagiers. De schoonbeleving is enorm gestegen en door de inzet van de EW host is ook de passagiersbeleving gestegen. Dat zijn grote stappen die we samen hebben gemaakt.”

Waardevolle bijdrage

In de samenwerking met RTHA kunnen we spreken van een echt partnerschap. Een positieve wending was, dat het bestaande schoonmaakteam weer helemaal trots is op zijn/haar werkplek. Patricia: “Opeens was er aandacht voor hen als persoon en werden ze gehoord. Ik heb de mensen echt zien opbloeien, een wereld van verschil zoals ze nu met trots over onze luchthaven lopen en hun werk doen.”

De schoonmaakcollega’s worden gezien als collega’s van de luchthaven. Petra van Belle, Ambulant Objectleider EW Facility Services: “Onze collega’s voelen zich gezien en gewaardeerd. Ze gaan met plezier naar hun werk. En door RTHA worden ze op verschillende manieren in het zonnetje gezet. Op intranet worden leuke weetjes en informatie over de schoonmaak gedeeld, tijdens bijzondere dagen zoals de Dag van Schoonmaker wordt aandacht aan het team besteed en we worden overal bij betrokken zoals events en belangrijke informatiebijeenkomsten.” Maar het gaat verder dan dat. “Bij nieuwe contractafspraken of aanvullende uitvragen tussen EW en RTHA worden ook de schoonmaakcollega’s betrokken. Hun mening is voor ons belangrijk. Zij weten uit de praktijk of iets realistisch en haalbaar is. Is iets niet haalbaar? Dan gaan we met RTHA in overleg en kijken we samen hoe het wel te realiseren is. Daarin wordt er open en eerlijk met elkaar gesproken.”

Dat zag ook de jury: “Er wordt goed werkgeverschap en goed opdrachtgeverschap getoond. Onder andere door schoonmakers te betrekken bij het werk en innovaties. De schoonmakers krijgen de aandacht die zij verdienen. Men voelt zich gewaardeerd en komt met plezier naar het werk. Ze komen met een glimlach binnen, zijn blij weer terug te zijn na een vakantie, vangen elkaar met gemak op en nemen geregeld iets lekkers mee voor het team. Je ziet dat er een hechte relatie is tussen het schoonmaakteam en Rotterdam The Hague Airport.”

We zijn meer dan trots op de finaleplaats en deze fijne samenwerking. Onze gezamenlijke reis gaat verder. Meer weten over onze Best Practice? Bekijk dan onderstaande video die de de Code Verantwoordelijk Marktgedrag maakte.

Anderen bekeken ook

07 februari 2024

Nieuwe carrière na Spoor 2 traject

Na een lange ziekteperiode is het soms niet meer mogelijk om in je huidige werk terug te keren.

Lees meer
31 januari 2024

Van Oord kiest voor EW Facility Services als haar schoonmaakpartner

Vanaf 1 februari 2024 is EW Facility Services de nieuwe schoonmaakpartner van Van Oord. Naast de borging van…

Lees meer
16 januari 2024

In gesprek zijn en blijven

DT op de werkvloer weer enorm leerzaam Schoonmaken is een vak, dat zien we iedere dag bij onze…

Lees meer

Een vijfsterrenbeleving creëren? Dat doen wij graag voor u!

Neem contact op met ons team