25 juni 2021

Data-gestuurde schoonmaak in de kantooromgeving

Bron: OG Wijzer

Hoe zit het met de schoonmaak in úw vastgoed? Lopen de schoonmakers dagelijks op een vast tijdstip hetzelfde rondje door uw gebouw? En wordt er elke dag hetzelfde aantal uur schoongemaakt, ongeacht de bezetting? Dat kan slimmer! Hoe? Albert van Schooneveld, Key Account Directeur, vertelt hier graag meer over.

‘Een slim gebouw wordt nóg slimmer wanneer je de data inzet om je facilitaire zaken af te stemmen op het gebruik. Dat geldt voor zaken als catering en beveiliging en in het bijzonder ook voor schoonmaakdienstverlening.

Data-gestuurde schoonmaak in de kantooromgeving

Wat is data-gestuurd schoonmaken?

‘We meten middels sensoren de bezettingsgraad, gebruikersfrequentie en gebruiksintensiteit per afdeling of ruimte. Deze informatie wordt naar de schoonmaakdienst doorgestuurd. Zij weten zo precies welke ruimtes gebruikt zijn en schoongemaakt moeten worden. Of kunnen worden, want na een piek in bewegingen kan een ruimte beter even gecontroleerd worden en waar nodig, worden schoongemaakt. En is de ruimte schoongemaakt, dan vinkt de schoonmaakdienst dit af in de app en start het tellen van bewegingen weer opnieuw.’

Zo weten wij precies wat drukke en rustige momenten zijn en kunnen we hier onze schoonmaakcapaciteit op aanpassen. En de kosten? Die lopen parallel aan de geleverde inspanning. U betaalt dus exact voor de schoonmaak die je nodig hebt – Clean&pay-per-use!

Een slim gebouw wordt nóg slimmer wanneer je de data inzet om je facilitaire zaken af te stemmen op het gebruik.

Inzicht in bezetting

‘Al ruim voordat corona haar intrede deed, waren we bezig met Clean&pay-per-use, maar de pandemie heeft een en ander natuurlijk wel versneld. Deze werkwijze heeft enorm veel potentie. Dankzij inzicht in de bezettingspieken en -dalen weet je precies hoeveel schoonmaak je af moet nemen en kun je bepalen wat de ideale schoonmaakmomenten per afdeling zijn. Of we in staat zijn die flexibiliteit te bieden? Absoluut. Dankzij onze oorsprong in de hotellerie zijn wij gewend om dagelijks op- en af te schalen en dus maximaal flexibel te zijn. Door trends te herkennen en onze medewerkers daarop in te roosteren, tackelen we het grootste deel van de pieken. Natuurlijk komt het voor dat er onverwacht een grote vergadering wordt georganiseerd of dat er een feestje wordt gevierd inzake een zakelijk succes. Met behulp van onze medewerkers in de flexibele regiopools staan we ook dan voor onze opdrachtgevers klaar.’

Personeel

‘Dat we resultaatgericht werken op basis van bezetting is niet alleen in het voordeel van onze opdrachtgevers, ook onze schoonmaakmedewerkers zijn er blij mee. Zij werken -wanneer zij voor de flexpool kiezen- op verschillende locaties. Hierdoor wordt het werk afwisselend en uitdagend. Een ander positief effect is dat we mensen door het werken op meerdere locaties meer uren kunnen aanbieden. Dit helpt ons goed bij het werven, binden en behouden van medewerkers. En onze app doet ook een duit in het zakje. Hierin zien medewerkers hun rooster en spoedig kunnen medewerkers daar ook hun voorkeuren aangeven en bijvoorbeeld kiezen voor een dienst die minder aantrekkelijk is, maar die wél speciale punten oplevert. Zo blijven we onze mensen boeien.’

Traditionele schoonmaaktijden

‘Utiliteitsgebouwen worden over het algemeen vooral overdag intensief gebruikt. Traditioneel gezien wordt er dus ’s morgens vroeg of aan het eind van de dag schoongemaakt. Hoewel er ook steeds meer organisaties zijn die juist voor dagschoonmaak kiezen. Enerzijds omdat dit een veilig gevoel geeft, het zichtbaar schoonhouden van deurkrukken en verkeersruimtes helpt in dit gevoel. Anderzijds omdat men het vanuit maatschappelijk oogpunt belangrijk vindt dat schoonmakers kunnen genieten van de sociale momenten met hun gezin, die doorgaans ’s morgens vroeg en aan het einde van de dag plaatsvinden. Maar ook wederzijdse betrokkenheid speelt een rol. Wanneer je de schoonmaker kent, ben je sneller geneigd de boel netter te houden en wanneer je weet wie jouw opdrachtgever is, loop je als schoonmaker soms nét dat stapje harder.’

Clean&pay-per-use op locatie

Afhankelijk van de wensen is Clean&pay-per-use inzetbaar op veel diverse locaties. We kijken graag samen naar de mogelijkheden. Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact op met Elco Kuipers, bereikbaar via ekuipers@ew.nl of 06 46 11 04 44.

Anderen bekeken ook

EW Facility Services zorg schoonmaakmedewerker
11 september 2024

Schoonmaak in de zorg: de aanpak van Magentazorg

Het vinden van de beste schoonmaakdienstverlening die ook écht past bij de zorg die je wilt bieden,…

Lees meer
11 september 2024

Hoogwegt en EW Facility Services blij met 1-jarige samenwerking en kijken uit naar vervolg

Op 1 september vorig jaar startte EW Facility Services met haar schoonmaakdienstverlening bij ‘buurtgenoot’ Hoogwegt in Arnhem. EW…

Lees meer
EW Facility Services bij Dirkzwager
09 september 2024

Dirkzwager kiest stadsgenoot EW Facility Services als schoonmaakpartner

Advocatenbureau Dirkzwager heeft na een offertetraject, begeleid door schoonmaakadviesbureau SMC Group, besloten om een samenwerking te starten met…

Lees meer

Benieuwd hoe digitalisering u kan helpen bij het creëren van hospitality?

Neem contact op met ons team