25 mei 2021

Helpende handen

Het coronavirus houdt ons nog steeds in zijn greep. De druk op de zorg blijft hoog, terwijl in andere branches de bezetting minimaal is. Voor ons als schoonmaakdienstverlener een tijd waarin onze wenbaarheid flink op de proef wordt gesteld. Gelukkig zit flexibiliteit in onze genen. Een goed voorbeeld hiervan is onze tijdelijke ondersteuning in zorgorganisaties. Schoonmakers die normaal gesproken in een hotel werken, stropen nu de mouwen op in ziekenhuizen, verpleeg- verzorghuizen, zorghotels en zelfs in een vaccinatie- en coronateststraat. Over de twijfel in het begin, het verschil tussen hotelschoonmaak en werken in de zorg én de voldoening die dit werk geeft, spraken we enkele collega’s. Zij maakten de switch van een hotel naar een ziekenhuis en delen hun ervaring.

Helpende handen

Niet denken, maar doen!
Veel aanvragen voor tijdelijke ondersteuning in de zorg hebben een korte opstarttijd. Ook komt het regelmatig voor dat we beginnen met een beperkte inzet van diensten die we al snel moeten opschalen naar een verdriedubbeling van dat aantal. Rayonmanager Robin Le Febre vertelt: “Bijkomende uitdaging qua planning is bovendien dat het vooral gaat om vroege ochtend- en avonddiensten. Daarnaast is de Covid-unit een plek waar lang niet iedereen wil werken.” Gelukkig zijn er inmiddels veel medewerkers die deze sprong hebben gewaagd. Met goede begeleiding en training en instructies voor persoonlijke bescherming, zorgen we ervoor dat deze medewerkers met vertrouwen aan het werk gaan in een nieuwe omgeving. “Na een aantal weken ervaring staan medewerkers er heel anders in dan bij de start. Ze zijn heel erg enthousiast en willen eigenlijk niet eens terug naar de hotelschoonmaak!”, aldus Robin.

Verschil tussen hotellerie en zorg
We spreken twee medewerkers die na jaren hotelschoonmaak nu werken op een Covid-afdeling in een ziekenhuis en vragen hen naar de verschillen: “Het is eigenlijk niet te vergelijken. De omgang met patiënten is echt heel anders dan met gasten in een hotel. Er is in het ziekenhuis extra veel aandacht voor de patiënten en hoewel kwaliteit overal belangrijk is, is dit in de zorg echt van levensbelang”, geven de dames aan. “De belasting van het werk is ook anders. Hotelschoonmaak vraagt fysiek meer van je, werken in de zorg kan juist mentaal zwaar zijn.” Hoewel ze het erg naar hun zin hebben in het ziekenhuis, is het soms ook moeilijk: “In december waren er weken dat er elke avond iemand overleed. Het is wel moeilijk als degene met wie je gisteren nog hebt gepraat er vandaag niet meer is.” Inmiddels hebben zij een manier ontdekt om het werk af te sluiten en niet mee naar huis te nemen: “Thuis moeten we weer voor onze kinderen zorgen en andere dingen doen. Dan zit je met je hoofd niet meer bij werk.”

Voldoening
Het is mooi om te zien dat het werk van onze collega’s goed wordt ontvangen: “Het is heel dankbaar werk. Zowel de patiënten als het zorgpersoneel zijn heel dankbaar voor de ondersteuning die wij verlenen. We gaan dagelijks met een voldaan en goed gevoel naar huis.” Wat ook heel leuk is: “Ondanks dat we helemaal bedekt zijn door persoonlijke beschermingsmiddelen, herkennen patiënten ons meteen aan onze ogen en stem.”

Heeft u ook (tijdelijk) ondersteuning nodig op het gebied van schoonmaak of ander facilitaire taken in uw zorginstelling? Neem contact met ons op, wij kijken graag wat we voor u kunnen betekenen!

Op 17 juni organiseren wij speciaal voor de Zorg een ontbijtsessie. Bent u opzoek naar handvatten om beter in te spelen op wensen en ontwikkelingen in de zorg? En lijkt het u leuk om samen met branchegenoten in gesprek te gaan en elkaar te inspireren op het gebied van facilitaire dienstverlening? Neemt u dan contact op met Jeannot Peijen via jpeijen@ew.nl.

Anderen bekeken ook

07 maart 2024

Diversiteit in de spotlight op Internationale Vrouwendag

Voor Janneke Verkerk, algemeen directeur van EW, werd haar persoonlijke reis naar succes gekenmerkt door vastberadenheid en doelgerichtheid.

Lees meer
29 augustus 2023

Over leuke opdrachtgevers gesproken…

Blog – Maureen Hermens – Ambulant Objectleider EW Facility Services Als Ambulant Objectleider ben ik verantwoordelijk…

Lees meer
02 augustus 2023

Portretreeks Amare – Augustina

Het afgelopen jaar ontving team Amare een Golden Service Award en werd benoemd tot het beste schoonmaakteam van…

Lees meer