29 augustus 2023
Over leuke opdrachtgevers gesproken…
Blog – Maureen Hermens – Ambulant Objectleider EW Facility Services
Als Ambulant Objectleider ben ik verantwoordelijk voor diverse locaties in en rond Hilversum. Zo geef ik onder meer leiding aan onze schoonmaakteams bij BNNVARA, de Rabo Vastgoedgroep, Het Nieuwe Lyceum en Endress+Hauser. Dat zijn stuk voor stuk heel verschillende opdrachtgevers, met ook een cultuur die verschilt. In de mediawereld is die vrij relaxed, terwijl we ook schoonmaken op statige kantoorpanden waar het wat zakelijker is. Hoe de cultuur ook is, ik kan zeggen dat ik hele leuke opdrachtgevers heb. Een aantal zijn zeker kritisch, maar dat mag ook. Wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat ze met ons meedenken. En dat is ontzettend fijn.
Het geeft ons de mogelijkheid om flexibel te zijn en te zoeken naar win-win situaties. Bijvoorbeeld met het oog op onze mensen. In de schoonmaakwereld wordt vaak ’s ochtends vroeg of na kantoortijd gewerkt. Maar veel schoonmaak collega’s willen graag meer uren werken op één dag. Dan is het fijn als we bijvoorbeeld ook overdag kunnen schoonmaken. Dat geeft ons ook ruimte om schoonmaakwerk op diverse locaties met elkaar te combineren. Dit kan alleen omdat we een hele goede relatie hebben met onze opdrachtgevers. Het vraagt namelijk ook van hen flexibiliteit. Ze kunnen ook zeggen ‘schoonmaken kan alleen in de vroege ochtend, zie maar hoe je het regelt’. In sommige gevallen kan er niet geschoven worden met werktijden, simpelweg omdat het niet past binnen de werkprocessen van de opdrachtgever. Maar zelfs dan probeer je met elkaar binnen de ruimte die je wel hebt een oplossing te vinden. Voor mij is dat echt samenwerken, als een partnerschap.
Vaste overlegmomenten
Met al mijn opdrachtgevers heb ik vaste momenten voor overleg. Vast in de zin dat we elkaar minimaal één keer in de zoveel weken zien. Het verschilt per opdrachtgever hoe vaak. Bij grotere locaties ga ik bijvoorbeeld twee keer in de week, bij kleinere locaties bijvoorbeeld één keer in de week. Mocht er tussentijds wat spelen, dan bellen we of ik ga tussendoor nog even langs. De gesprekken bereid ik graag goed voor. Wat ik bespreek met hen? Er zijn altijd een aantal vaste agendapunten die we doornemen, zoals de kwaliteit van het werk, de schoonmaakmedewerkers die hier werken, bijzonderheden, of alles naar wens gaat, of we de komende periode nog ergens rekening mee moeten houden, et cetera. En daarnaast het bekende w.v.t.t.k., ofwel wat er verder ter tafel komt. Wat ik bespreek met mijn opdrachtgevers koppel ik uiteraard weer terug aan mijn mensen.
Aanpassen
Hoewel de agendapunten voor nagenoeg iedere opdrachtgever gelijk zijn, varieert de sfeer waarin een gesprek plaatsvindt enorm. Je kunt je voorstellen dat in een relaxte bedrijfscultuur waar de medewerkers op slippers lopen in de zomer, ik een heel ander gesprek heb met de opdrachtgever dan op een strakke, zakelijke locatie. Dat wil niet per definitie zeggen dat de ene persoon zakelijker is dan de ander, maar je past de sfeer wel aan op de omgeving waar je bent. Bij de een kan ik zo doorlopen naar mijn afspraak, bij de ander word ik bij de receptie opgehaald. En wat ook per persoon verschilt, is dat de een graag veel informatie wil, terwijl je bij de ander vooral to the point mag zijn.
Open communicatie
Wat ik belangrijk vind in mijn relatie met onze opdrachtgevers, is dat je met elkaar in gesprek blijft. Ik houd van open communicatie waarin je alles met elkaar kunt bespreken. Aangezien ik de schakel ben tussen opdrachtgevers, schoonmaakmedewerkers en EW, staan mijn voelsprieten altijd aan. Schoonmaak is een enorme gevoelskwestie. Het kan ergens nog zo schoon zijn, als de beleving anders is, dan moet je dat serieus nemen. Dan komt het aan op goed kunnen luisteren, open staan voor de ander en informatie filteren. Kwestie van goed aanvoelen wat iedereen nodig heeft.
Wie is Maureen?
Maureen Hermens is ambulant objectleider van 17 locaties. En 17 locaties betekent ook veel verschillende opdrachtgevers. Maureen zou Maureen niet zijn als ze zich niet moeiteloos aanpast aan haar gesprekspartner. En ze is iemand die alles altijd goed voorbereid. Deze keer vertelt ze meer over de relatie met haar opdrachtgevers.