27 maart 2025

”Links- of rechtsom, we bedenken altijd samen een oplossing”

EW Facility Services is expert in schoonmaak op locaties waar een hoge standaard op het gebied van flexibiliteit, gastvrijheid en/of veiligheid de norm is. Dat vraagt om meer dan alleen een schone ruimte: het gaat om beleving en samenwerking. Manager Hospitality Academy & Kwaliteit Ingrid Toonen en Medewerker Kwaliteit Evie Verlouw weten er alles van. “Op die locaties liggen de eisen hoger dan bij de schoonmaak van een regulier kantoorpand. Dat is ons op het lijf geschreven.”

”Links- of rechtsom, we bedenken altijd samen een oplossing”

Hotel Okura Amsterdam is volgens Ingrid een lichtend voorbeeld van een locatie waar vijfsterrendienstverlening de norm is. “Een hotelgast verwacht een beleving en in die beleving is schoonmaak een heel belangrijk onderdeel”, vertelt Ingrid. “We zijn ook niet gewoon “de schoonmaakdienstverlener”, maar echt een partner. Iedere medewerker is even waardevol en betrokken. Een mooi voorbeeld hiervan is de contractverlenging waarbij alle medewerkers hun handtekening onder het contract zetten.”

Extra stapje zetten

In de samenwerking met het hotel, zet EW Facility Services ook een extra stapje. Ingrid: “Net dat extra stapje zetten voor de gast is niet door alleen oog te hebben voor de schoonmaak van de hotelkamer, maar ook voor de rituelen en gebruiken van de gast.  Bijvoorbeeld: ligt er een bril op het nachtkastje? Dan kan deze gast vast nog een brillendoekje gebruiken. Anders kijken naar de schoonmaakdienstverlening is hiér uitgevonden, samen met de opdrachtgever.”

Flinke dosis flexibiliteit

Veel opdrachtgevers vragen om een flinke dosis flexibiliteit. Evie: “Op Schiphol werken we bij een hotel achter de douane. Dat hotel verhuurt haar kamers voor een aantal uur voor doorreiziger die tussen vluchten willen rusten. Zodra een gast vertrekt, wordt de kamer alweer klaargemaakt voor de volgende gast. Dit proces gaat 24/7 door. Dat vraagt om een flexibele houding” Wat als een vlucht plotseling wordt geannuleerd? “Dan kan het hotel van het ene op het andere moment vol zitten. Dat is niet gepland. Wij schakelen direct en zorgen voor extra capaciteit.”

Deze kennis en ervaring nemen we ook mee naar andere sectoren, zoals de zorg. In een ziekenhuis is een schone omgeving net zo cruciaal én gelden er strenge protocollen. Neem een operatiekamer (OK): als daar onverwacht een collega uitvalt, kan niet zomaar iemand bijspringen. Gelukkig zijn er gediplomeerde collega’s die kunnen bijspringen, zonder in te leveren op kwaliteit of veiligheid.

Veiligheid staat voorop

Werken op beveiligde locaties, zoals een luchthaven, brengt extra verantwoordelijkheid met zich mee. Ingrid: “Niet iedereen krijgt zomaar toegang tot zo'n locatie. Medewerkers worden vooraf gescreend en volgen gerichte opleidingen om risico’s te herkennen en juist te handelen in (nood)situaties. Denk bijvoorbeeld aan het omgaan met achtergelaten bagage op een luchthaven.”

Veiligheid gewaarborgd met VCA-certificaat

Onlangs behaalde EW Facility Services het VCA-certificaat op locatie Rotterdam The Hague Airport. Ingrid: “Bij deze opdrachtgever zijn regels met betrekking tot de toegang en het naleven van de veiligheidsinstructies. Ons team is daar volledig op voorbereid  en heeft kennis van de interne (veiligheids-)regels van de opdrachtgever.”

In nauw contact met opdrachtgevers

Kwaliteit bewaken doen we niet alleen. Ingrid: “Dagelijks overlegt onze leidinggevende met een operationeel leidinggevende van de opdrachtgever. De rayonmanager bezoekt wekelijks of tweewekelijks de locatie en schakelt met de EW-leidinggevende en opdrachtgever. Daarnaast hebben onze regiodirecteuren en/of key accountmanager periodiek overleg met de opdrachtgever over strategie en ontwikkelingen op de lange termijn. We kijken samen hoe we processen kunnen verbeteren en waar innovatie mogelijk is, bijvoorbeeld robots.”

Kwaliteit waarborgen

Bij EW Facility Services willen we zeker weten dat alles goed schoon is én goed geregeld wordt. Daarom doen we elk jaar een kwaliteitscontrole, de objectscan. Dit is een grote check om te kijken of alles op de locatie goed loopt.

Evie legt uit: “We kijken niet alleen of er goed schoongemaakt wordt, maar ook of alle afspraken worden nageleefd en of medewerkers de juiste spullen gebruiken. Dit doen we samen met de leidinggevende van de locatie. We bespreken wat al goed gaat en waar we nog kunnen verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat onze service altijd op hoog niveau blijft.”

Meebewegen en vooruitdenken

Een hotelmanager wil tevreden gasten, een facility manager wil dat mensen een fijne werkplek hebben en een zorginstelling de beste hygiëne voor haar patiënten of cliënten. Dat vraagt om een flexibele schoonmaakpartner die zorgt dat jij je kan focussen op je kerntaken. Ingrid: “Daarom passen we onze planningen aan op basis van schoolvakanties, feestdagen, piekperiodes, et cetera. En houden daarbij rekening met medewerkers en opdrachtgevers.”

Uitdagingen? We lossen ze samen op

Iedere organisatie loopt weleens tegen een uitdaging aan. EW Facility Services dus ook, erkent Ingrid. “Wat ons kenmerkt: als we iets niet weten, dan gaan we het zelf leren. Dan bundelen we onze ondernemende en creatieve krachten. Dat helpt ons in uitdagende situaties. We geloven in oplossingen. Links- of rechtsom, we bedenken altijd samen een oplossing. Dat zit echt in het Doe-Verbind-Groei DNA van EW Facility Services.”

Anderen bekeken ook

Sollicitatiegesprek EW Facility Services DNA
21 april 2025

“Ons DNA bepaalt onze schoonmaakdienstverlening”

Onze opdrachtgevers verwachten een betrouwbare en constante schoonmaakdienst. Daarom selecteren we medewerkers zorgvuldig. We kijken…

Lees meer
Winnaars EW Service Awards (EWSA) 2024
17 april 2025

Twee trotse winnaars van de EW Service Awards 2024

Elk jaar reiken we de EW Service Awards uit aan onze best presterende schoonmaakteams. Afgelopen dagen trokken juryleden…

Lees meer
St. Antonius Ziekenhuis
17 april 2025

Zorgpaper: een frisse wind in de schoonmaak

In de zorg is stilstaan geen optie. Je wilt een schoonmaakpartner die begrijpt hoe…

Lees meer

Benieuwd hoe digitalisering u kan helpen bij het creëren van hospitality?

Neem contact op