21 april 2025
“Ons DNA bepaalt onze schoonmaakdienstverlening”
Onze opdrachtgevers verwachten een betrouwbare en constante schoonmaakdienst. Daarom selecteren we medewerkers zorgvuldig. We kijken niet alleen naar vakkennis, maar ook of iemand hetzelfde Doe-Groei-Verbind DNA heeft. Recruiter Vanessa Nunes: “Die waarden zijn ons houvast. En dus ook het houvast voor onze opdrachtgevers.”

Schoonmaak is mensenwerk. Vanessa: “Medewerkers bepalen de kwaliteit van de dienstverlening. Daarom vinden we het in onze recruitment belangrijk dat we ons DNA centraal zetten. Ons DNA laat zien wat wij belangrijk vinden. En zo weten onze opdrachtgevers wat ze kunnen verwachten. Wij vinden het dan ook belangrijk dat je als medewerker hetzelfde DNA hebt.”
Niet zomaar aan de slag
EW Facility Services werkt op veel verschillende locaties en bij veel is een hoge standaard op gebied van flexibiliteit, gastvrijheid en/of veiligheid de norm. Dat vraagt om medewerkers die willen bijdragen aan die hoge standaard. Vanessa: “Bij een bank omgeving of luchthaven kun je niet zomaar aan de slag. We houden rekening met locatiegebonden aspecten, bijvoorbeeld veiligheid. Maar we willen ook dat iedereen een gelijkwaardige kans krijgt om bij een opdrachtgever aan de slag te gaan. Hierin nemen wij onze verantwoordelijkheid.”
Toegankelijk sollicitatieproces
Er heerst krapte op de arbeidsmarkt. Om toch een goede screening te doen en de kwaliteit voor opdrachtgevers te bewaken, neemt EW Facility Services persoonlijk contact op. “Het is laagdrempelig om te solliciteren bij ons. Als iemand solliciteert, nemen we persoonlijk contact op. We bellen iedereen en doen altijd een intakegesprek. Hebben we beide interesse in een vervolg? Dan volgt een persoonlijke afspraak. Zijn we beiden nog steeds enthousiast? Dan nemen we de sollicitant aan. Diegene kan dan vaak al snel aan de slag. Maar wel altijd met een onboarding traject. En op een locatie met hoge eisen met een screening of een training.” Voor leidinggevende functies is het sollicitatieproces iets langer om te checken of een sollicitant wel past bij een team en opdrachtgever. Ook een referentiecheck en een online assessment horen daar bij het selectieproces.
Dynamische omgeving
Het recruitmentteam bestaat uit vijf collega’s. Chris van Heuveln richt zich met name op de werving en selectie van staf en doet de campusrecruitment. “Ook hierbij geldt dat we mensen met het Doe-Verbind-Groei DNA zoeken. Zo dagen wij onszelf iedere dag uit te zoeken naar kansen en creatieve oplossingen. Het is belangrijk dat je je als medewerker daarin herkent.”
“Je moet houden van een dynamische werkomgeving”, vervolgt Chris. “Dat is de schoonmaakbranche bij uitstek. Onze dienstverlening vraagt om een flexibele houding, duidelijke communicatie en een grote dosis oplossingsgerichtheid. Ook in het contact met opdrachtgevers die ons vertrouwen en op ons bouwen voor hun facilitaire dienstverlening.”
Verantwoordelijk en representatief
Schoonmaak gaat verder dan hygiënisch werken. We zorgen niet alleen voor schone ruimtes, maar ook voor een veilige en gastvrije omgeving. Vanessa: “Als je in een hotel werkt, krijg je te maken met gasten. Daar moet je goed mee om kunnen gaan. Je bent als het ware een verlengstuk van de organisatie waar je werkt. Die verantwoordelijkheid brengen we ook altijd ter sprake. Een hotelgast kan jou immers altijd een vraag stellen. Bijvoorbeeld over waar hij of zij de ontbijtlocatie kan vinden.”
Een goede onboarding
Ingrid Toonen, Manager Hospitality Academy & Kwaliteit, hamert op het belang van je thuisvoelen in een team op locatie bij de opdrachtgever. “Daarom is een goede onboarding van cruciaal belang. Wij heten al onze nieuwe medewerkers op een prettige manier welkom. In de afgelopen jaren is er een digitaal introductieprogramma ontwikkeld om te zorgen voor een goede introductie. In de eerste twee weken worden alle belangrijke zaken door een leidinggevende aan de nieuwe collega’s uitgelegd. Daarnaast kan een collega (deels) zelfstandig het introductieprogramma volgen door een introductiefilm en instructiefilmpjes te bekijken.
Digitale omgeving
Ingrid vervolgt: “We investeren in onze medewerkers en daarmee ook in de kwaliteit die we op een locatie aan een opdrachtgever bieden.” Medewerkers krijgen dus volop de mogelijkheden voor een training of opleiding. Ingrid: “Dat kan een basisvakopleiding schoonmaak zijn voor schoonmaken in een kantooromgeving, hotels of in de zorg. Daarnaast bieden we specialistische opleidingen aan, zoals schoonmaken van een operatiekamer. En bieden we ook Nederlandse taaltrajecten aan. We proberen onze medewerkers te stimuleren om zich te blijven ontwikkelen.”
Met zijn allen de schouders eronder
Chris werkt inmiddels twee jaar voor EW Facility Services. “EW Facility Services is gewoon een heel erg leuk bedrijf om voor te werken! Ik geniet van het enthousiasme en de instelling van het team waarmee ik samenwerk. Met z'n allen de schouders eronder en gaan. Natuurlijk zijn er wel eens dingen onduidelijk of loopt iets niet zoals het moet. Maar er wordt altijd gekeken naar een oplossing. Hoe kunnen we het samen oppakken? We zijn een team, met heel korte lijntjes. Als ik morgen een kop koffie wil drinken met onze algemeen directeur, dan kan dat. Daar staat ze ook voor open.”
Saamhorigheid
Voor Vanessa is saamhorigheid overal zichtbaar. “In onze interne app H.appy zie ik bijna dagelijks berichten voorbijkomen van collega’s die samen een kop koffie of thee drinken. Dat vind ik heel mooi om te zien, want samen maken we onze schoonmaakdienstverlening en zorgen we voor schone locaties.”