08 juni 2022

Social return: Zo maak je er samen met jouw schoonmaakleverancier een succes van

Amare in Den Haag wil een cultuurhuis zijn voor iedereen: bezoekers, buren, ‘bewoners’ én medewerkers. Voor Amare is het dan ook vanzelfsprekend dat ze iedereen een kans geeft om er te werken. Dus ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit laatste gebeurt in samenwerking met EW Facility Services. En met succes! Eén op de vier schoonmaakmedewerkers is een zogenaamde social returner. Welke factoren zijn bepalend voor dit succes? Daarover meer in dit artikel.

Social return:  Zo maak je er samen met jouw schoonmaakleverancier een succes van

Inclusiviteit, diversiteit en ontmoeting. Dit zijn drie belangrijke speerpunten in het meerjarenbeleidsplan van Stichting Amare, voorheen Stichting Dans- en Muziekcentrum (Zuiderstrandtheater) . ‘Amare wordt een huis voor heel Den Haag, het representeert het Nederland en de wereld van nu,’ aldus Marianne Havermans (foto), coördinator soft services facilitaire diensten.

‘Den Haag als stad wordt steeds diverser, evenals de samenleving in het algemeen. Wij zetten ons in om diverse gemeenschappen te bereiken én te betrekken. We willen als Amare echt de verbinding en verankering in de stad Den Haag aanjagen.’

Social return een vereiste

Bij Amare gaat de wens tot verbinding verder dan alleen haar programmering en aanbod. Zo passen ze de Code Diversiteit & Inclusie actief toe, waarbij het gaat om diversiteit in alle opzichten. Denk aan toegankelijkheid voor mindervaliden en de wens voor ‘social seats’ om Amare ook voor minder draagkrachtige mensen bereikbaar te maken. En niet in de laatste plaats de P van Personeel. In 2024 moet de samenstelling van het medewerkersbestand veel sterker dan nu een afspiegeling zijn van de samenstelling van de Haagse bevolking. Marianne: ‘De inzet van social returners past naadloos in dit concept. Toen wij in 2021 een nieuwe facilitaire partner zochten, was dit één van de vereisten. Uit ervaring wisten we ook dat begeleiding essentieel is om de inzet van social returners te laten slagen. Een van de redenen voor ons om de samenwerking aan te gaan met EW Facility Services. Zij snappen wat we vragen.’

Tijd en aandacht

Marianne kaart hiermee meteen één van de succesfactoren aan voor een goede inzet van social returners: begeleiding. Want hoe mooi het streven van Amare ook is, social returners hebben meer dan reguliere werknemers aandacht en tijd nodig. ‘Een medewerker met een afstand tot de arbeidsmarkt vraagt om maatwerk,’ legt Judith Otten, Rayonmanager EW Facility Services, uit. ‘Iedereen heeft zijn eigen verhaal, verleden en achtergrond. Hoe pak je dat aan? Hoe ga je daarmee om? Hierbij werken we samen met Teamwerk. Zij helpen mensen met een arbeidsbeperking waardevolle taken te vervullen en uitkeringsgerechtigden op een zinvolle manier te integreren.’

De social returners worden zowel door Teamwerk als door EW Facility Services begeleid. De dagelijkse begeleiding op locatie is in handen van Sharita Sewnandan, objectleider EW Facility Services. Dit vraagt van Sharita als leidinggevende veel energie, geduld en begrip. Sharita: ‘Om een social returner te laten slagen zijn begeleiding en aandacht essentieel. De eerste weken hebben ze een buddy, een medewerker die ze wegwijs maakt en ze helpt op te starten. Men moet zich veilig voelen op de locatie en binnen het team. Mijn team bestaat uit ruim twintig schoonmaakmedewerkers, waarvan een kwart een social returner is. Gemiddeld werken ze 34 uur per week. Een aantal heeft vaste taken, anderen werken samen met een collega omdat ze meer aandacht en begeleiding nodig hebben. Ik ga langs om te kijken hoe het met ze gaat, of ze het werk correct uitvoeren en geef ze, wanneer nodig, aanwijzingen totdat ze begrijpen wat er bedoeld wordt.’ De jobcoach van Teamwerk, Sandra van Gent, komt gemiddeld één keer per week voor een een-op-een gesprek. Sandra: ‘Er is begeleiding en coaching geregeld waar de werkgever een beroep op kan doen, zoals het voeren van gesprekken met de social returner. Tijdens deze gesprekken bespreek ik de voortgang met die persoon. Wat gaat goed en wat moet er nog verbeteren? Ik maak de punten concreet en koppel er een vervolggesprek aan.’

Op de juiste plek

Begeleiding is essentieel, maar net zo belangrijk is dat de mensen zelf gemotiveerd zijn en passen bij de opdrachtgever cq. locatie. Judith: ‘Samen met Teamwerk selecteren we gemotiveerde mensen. De juiste persoon op de juiste plek is heel belangrijk. Amare is een groot gebouw met heel diverse activiteiten, van dansvoorstellingen tot grote congressen. Ook zijn er twee restaurants in Amare en vinden er onderwijsactiviteiten plaats. Als schoonmaakmedewerker moet je je in deze levendige en dynamische setting thuis voelen. De werkzaamheden zijn per persoon verschillend. Het is maatwerk, we bouwen als het ware de werkzaamheden om de social returner heen. Een kwestie van uitproberen en uitvinden hoe iemand het beste tot zijn recht komt.’ Sydney is één van de social returners die voor EW werkt en goed op zijn plek is bij Amare. ‘Ik maak graag schoon en heb mijn vaste taken. Ik vind het fijn als alles netjes en opgeruimd is, daar doe ik echt mijn best voor. De eerste weken moest ik wel erg wennen. Ik was heel onzeker, wat mijn motivatie niet ten goede kwam. Dankzij de (dagelijkse) begeleiding van Sharita en Teamwerk is dat helemaal goed gekomen. Bij Amare zit ik nu helemaal op mijn plek.’

Begrip voorkomt misverstanden

Inzet van social returners staat of valt tevens met begrip voor hun situatie. Marianne: ‘We hebben onze bewoners, het Koninklijk Conservatorium, Nederlands Dans Theater en Residentie Orkest Den Haag, per interne mail geïnformeerd over de inzet van social returners. Belangrijk, want de ene social returner is overenthousiast en zegt iedereen luidkeels gedag, de ander is juist heel teruggetrokken. Als onze bewoners dit weten, creëer je begrip en voorkom je eventuele misverstanden.’ Begrip van collega-medewerkers is ook belangrijk, weet Sandra te vertellen. ‘De inzet, betrouwbaarheid en loyaliteit van een social returner zijn veelal groot. De eerste fase kan soms lastig zijn omdat mensen meer tijd nodig hebben om in te werken of bijvoorbeeld soms afwezig zijn door privéproblemen. Onze ervaring is dat, als we dit bespreken met de kandidaat en hem/haar er bewust van maken, dit goed komt. Het komt vaak ten goede van de teamspirit omdat de reguliere medewerkers zich milder opstellen en begrip tonen.’

De toekomst

Amare en EW Facility Services hebben nu samen de eerste stappen gezet op het gebied van social return. Marianne: ‘Als Amare willen wij deze mensen een zinvolle en goede dagbesteding geven waar ook wij profijt van hebben. Tot op heden slagen we daar goed in. We willen heel graag dat ze zich thuis voelen binnen de Amare-familie. Wat ons betreft mogen ze er nog meer bij horen. Dat hangt echter ook af van de social returner zelf, niet iedereen heeft die behoefte. Kijkende naar de diversiteit van onze eigen medewerkers, streven we naar een nog betere afspiegeling van Den Haag. Dat betreft niet alleen de inzet van social returners, maar bijvoorbeeld ook mensen van verschillende nationaliteiten. Verder willen we de samenwerking met EW nog verder verfijnen. Nu er weer volop evenementen georganiseerd worden, krijgen we een steeds beter beeld van wat we per type evenement nodig hebben op het gebied van schoonmaak. Dat maakt het voor ons beiden makkelijker om hier op in te spelen.’

Uitdaging

Bij de start van de samenwerking hadden EW Facility Services en Amare samen een doel voor ogen: na drie jaar is het aandeel social returner 15 procent van het aantal schoonmaakmedewerkers. Judith: ‘Het eerste jaar zitten we hier al ruimschoots boven, namelijk bijna 25 procent. Dat betekent echter niet dat we achterover kunnen leunen. Het is nu de uitdaging om dit aantal vast te houden. Wel willen we nog meer inspelen op het aspect begeleiding, maar dan gericht op de objectleiders. In praktijk zien we dat onze objectleiders ook moeten leren omgaan met social returners. Zoals Sharita al aangaf, vraagt het veel geduld en begrip. Wij willen onze mensen daarin nog beter trainen en ondersteunen.’

Beste bewijs

Het beste bewijs dat de inzet van social returners succesvol is, is Sydney. ‘Ik ga nu met plezier naar mijn werk en voel me echt onderdeel van het Amare-team. Ik heb leuke collega’s en kom iedere dag thuis met leuke verhalen. Ik ben blij dat ik deze kans krijg, want dankzij mijn werk ben ik veel zelfverzekerder geworden.’

Anderen bekeken ook

30 november 2022

Maar liefst twee EW-winnaars bij uitreiking Golden Service Awards

Ook dit jaar vonden de Golden Service Awards plaats. Een landelijke competitie die opmerkelijke prestaties in de schoonmaaksector…

Lees meer
25 november 2022

Team Amare in de finale van de Golden Service Awards

Onze collega’s van schoonmaakteam Amare staan in de finale van de Golden Service Awards en daar zij wij…

Lees meer
18 november 2022

Onze media expert Maureen in de finale van de GSA Awards!

Onze collega Maureen Hermens is Ambulant Objectleider en verantwoordelijk voor locaties in en rondom Hilversum, waaronder de NOS…

Lees meer

Nieuwsgierig wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact op met ons team