25 mei 2023
Verbinding, betrokkenheid en het beste uit jezelf én je werk halen
Bij EW Facility Services draait het om mensen. Wij willen graag dat onze collega’s lekker in hun vel zitten, plezier in hun werk hebben en zich daarin kunnen ontwikkelen. Trainingen en opleidingen spelen hierin een belangrijke rol. Bij EW gaan de trainingen echter verder dan enkel de vakkennis. Hoe dat precies zit? Daarover vertellen Anke Mulder en Trudy Bastian, EW trainers van het eerste uur, in dit artikel.
Diversiteit in trainingen
Binnen EW is aandacht voor vakkennis, persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Deze verhogen niet alleen het plezier in het werk, maar ook de resultaten voor onze opdrachtgevers. Iedereen kan beter worden in wat hij of zij doet. Niet alleen door trainingen, maar ook door te leren van elkaar. Iedereen krijgt volop kansen om zich door te ontwikkelen. Daarom is er een heel scala aan trainingen variërend van vakopleidingen, persoonlijke ontwikkeling en ergonomie tot trainingen specifiek per segment als hotel, kantoor en zorg. Anke: "Voorbeelden van trainingen zijn hospitality trainingen en de introductietrainingen voor leidinggevenden waarbij o.a. gesprekstechnieken en gastvrijheid centraal staan. Tevens maken wij onderscheid in segmenten. Zo is er de basisopleiding schoonmaken aangevuld met de modules hotel en gezondheidszorg. Binnen het segment zorg is de training uitgebreider omdat je binnen de gezondheidszorg te maken hebt met protocollen met betrekking tot desinfectie, handhygiëne en persoonlijke hygiëne. Ook besteden we extra aandacht aan communicatieve vaardigheden omdat schoonmaken in de zorg andere vaardigheden vraagt dan op een kantoor." Over dit laatste kan Trudy uit eigen ervaring meepraten. Tijdens de coronaperiode werkte ze tijdelijk mee in een ziekenhuis op de corona-afdeling. "Daar kreeg ik te maken met de verschillende protocollen die er zijn binnen een ziekenhuis. Door deze praktijkervaring kan ik nu tijdens mijn trainingen de noodzaak hiervan goed uitleggen aan mijn EW-collega’s." Alle basisopleidingen worden afgesloten met een RAS-examen. Trudy en Anke zijn ook RAS-examinator. Trudy: "Uiteraard nemen wij geen examens af bij EW-medewerkers maar wel bij medewerkers van andere organisaties. Het voordeel van onze ervaring als examinator is dat wij onze eigen collega’s goed kunnen voorbereiden op en begeleiden naar het examen." Ook verzorgt Anke trainingen tijdens de centrale EW introductiedagen. Hierbij staan de kernwaarden van EW centraal en maken de deelnemers kennis met ons kwaliteitsmanagementsysteem.
Leren van elkaar
Zelf hebben Anke en Trudy tijdens hun loopbaan ook de nodige trainingen gevolgd, iets wat nog altijd van pas komt tijdens hun huidige werk. Trudy: "We hebben aan den lijve ondervonden hoe belangrijk het is om jezelf te blijven ontwikkelen, zowel op persoonlijk vlak als zakelijk. De meerwaarde van trainingen voor mij persoonlijk zat ‘m vooral in het delen van ervaringen en tips met collega’s en herkenning en erkenning. Een trainer kan veel vertellen maar belangrijk is dat je jezelf erin herkent, dan kun je er ook iets mee." Dit laatste is ook precies waar Anke en Trudy veel aandacht aan besteden in hun eigen trainingen. Trudy: "Al onze collega's herkennen zich in wat wij vertellen omdat het heel dicht bij ze staat, bij wat ze dagelijks doen. Dat is het mooie van ons werk.’ Anke: ‘Mensen leren veel van elkaar. Zeker als je bedenkt dat we deze trainingen per regio doen en de deelnemers vanuit verschillende locaties komen. Het is dus een heel gemêleerd gezelschap. Het is ook onze kracht om daar ruimte voor te geven binnen de gestelde kaders. Een mooi voorbeeld hiervan is het onderdeel bedden opmaken binnen de basisopleiding Schoonmaken. Er zijn meerdere manieren waarop je dit kunt doen. We leggen de bal bij de collega's: Laten jullie maar zien hoe je het doet, dan bespreken we aan de hand daarvan hoe je een bed opmaakt op de manier die bij jou past, maar wel rekening houdt met ergonomie, efficiency en het vereiste resultaat. De kaders zijn belangrijk omdat de basisopleiding Schoonmaken afgesloten wordt met een RAS-examen die bepaalde eisen stelt waar we onze mensen dus ook goed op voorbereiden."
Verbinding
In tegenstelling tot de basisopleiding Schoonmaken waar collega's vanuit diverse locaties aan deelnemen, zijn de Hospitality trainingen met een team van één locatie. Dit is een hele leuke training waar ook de sfeer een belangrijke rol speelt. Anke: "Ik vind het heel belangrijk om de sfeer goed neer te zetten en verbinding met elkaar te maken. Zo ontstaan hele leuke dingen, je oefent met elkaar en wisselt ideeën uit. Het team is op deze manier creatief bezig met elkaar wat de verbinding en betrokkenheid ten goede komt."
Ook individuele trainingen
Naast trainingen in teamverband, wordt er in een aantal gevallen op individueel niveau getraind. Goed voorbeeld is de training specifiek voor een nieuwe Objectleider of Housekeeper op een locatie. Eén van de trainers gaat er persoonlijk heen. Samen met de Objectleider of Housekeeper worden onder meer de vaktechnische zaken doorgenomen zoals uitleg materialen en middelen en het efficiënt organiseren van het werk. Trudy: "Wij zijn er om hen op weg te helpen en te ondersteunen. Persoonlijke aandacht is ook heel belangrijk. Omdat wij op heel veel verschillende locaties komen, kunnen we goed en snel schakelen. Als we op locatie A iets zien wat op locatie B ook goed kan werken, delen we het met de betreffende mensen."
Voordeel van eigen trainers
Het is de veelzijdigheid wat het werk voor Anke en Trudy leuk en aantrekkelijk maakt. "Het geeft heel veel voldoening. Ook de verscheidenheid aan collega's maakt ons werk boeiend. Iedere regio is anders laat staan de verschillende nationaliteiten die we soms hebben binnen een groep." Doordat ze zoveel collega's kennen én op de verschillende locaties komen, hebben Anke en Trudy een signaalfunctie. Anke: "Wij kennen EW door en door, zien en spreken nagenoeg al onze collega’s en helpen ze om een uitdaging of issue aan te gaan. Dit is meteen een groot voordeel van het hebben van ‘eigen’ trainers in plaats van dat je externe trainers inschakelt."
Werkgeluk
De aandacht voor trainingen binnen EW en daarmee voor persoonlijke groei en ontwikkeling draagt volgens Trudy en Anke absoluut bij aan het werkgeluk. "Je ziet collega's groeien in hun rol, ze worden zelfverzekerder en doen nieuwe contacten op. Ze zijn ook dankbaar dat ze een training mogen volgen. Trainingen zorgen voor verbinding, betrokkenheid bij EW én onze opdrachtgevers en stimuleren onze collega's om meer uit zichzelf te halen."
Meer over Anke en Trudy
Anke begon bijna 25 jaar geleden bij EW als Management Trainee. Daarin deed ze veel operationele ervaring op. Ze stroomde achtereenvolgens door naar de afdeling Support en afdeling Kwaliteit waar ze zich dagelijks bezighield met interne audits, ISO audits en audits op locatie van onze opdrachtgevers. Tot ze de kans kreeg om Trainer te worden binnen de Hospitality Academy van EW, een kans die ze met beide handen aangreep. Ook Trudy werkt al heel wat jaren bij EW. Ze begon als Rayonmanager in Zuid-Nederland. Na een tussenjaar kwam ze in 2008 terug om als interim manager de productiviteit en kwaliteit op Schiphol en van de Bilderberg hotels te verhogen. Zo’n tien jaar geleden kwam de vacature Trainer voorbij en net als bij Anke, is deze functie op haar lijf geschreven. Naast hun werk als Trainer bij EW zijn zij ook gecertificeerd als SVS docent en RAS examinator.