24 maart 2025
“We zijn ons goed bewust van de omgeving waarin we werken”
Ben je als opdrachtgever op zoek naar een betrouwbare partner die kan omgaan met strenge veiligheidseisen? EW Facility Services maakt schoon bij tal van dat soort locaties. Rayonmanager Judith Otten heeft er volop ervaring mee. Van screening tot aan omgaan met vertrouwelijke informatie. “Duidelijke communicatie is essentieel.”

Judith is rayonmanager in de regio Rotterdam en Den Haag. “Ik kan ’s morgens kiezen of ik de A12 of de A13 op rij”, zegt ze lachend. Ze werkt al negentien jaar bij EW Facility Services en ze stuurt zestien locaties aan. “Daaronder veel geclassificeerde locaties die ik helaas niet allemaal bij naam kan noemen. Bij bijvoorbeeld Holland Casino in Scheveningen en in Rotterdam kan dat wel.” Daar vinden veel geldtransacties plaats, maar op andere locaties zijn er kunstobjecten te vinden of vertrouwelijke informatie. Wat het ook is, wij zijn en blijven als schoonmaakpartner extra waakzaam. Werken in zo’n omgeving vraagt om constante alertheid.”
Tal van voorbeelden
Daar geeft ze tal van voorbeelden van. “Bij een kunstobject is het van belang dat je het object niet beschadigt. Of dat je kunst niet als afval ziet. En dat je geen schoonmaakspullen tegen een wand aanzet. Die spullen kunnen vallen en tegen het object aankomen. Onze schoonmaakmedewerkers krijgen speciaal extra training om te weten hoe je in een museum schoonmaakt. Maar het gaat op andere locaties er ook om dat je niet zomaar een kantoor instapt, zonder aan te kloppen. Ze kunnen bijvoorbeeld gevoelige informatie aan het bespreken zijn. Je slaat ook nooit een kantoor of een meeting room over zonder overlegd te hebben. Er kunnen in een kantoor documenten met gevoelige informatie op de bureaus liggen. Als dat bureau wel schoongemaakt moet worden, moeten we er dus omheen werken.”
Betrouwbaarheid en vertrouwen
Bij Holland Casino vinden schoonmaakmedewerkers soms fiches of een portemonnee. Judith: “Volgens het protocol steken we die omhoog en tonen we ze duidelijk aan de camera’s. Al is het maar vijf eurocent. Vervolgens leveren we het in. Betrouwbaarheid en vertrouwen zijn key voor ons. In sommige gevallen betekent dat dat schoonmaakmedewerkers een screening doorgaan, passend bij het veiligheidsniveau van de locatie, voordat ze op een locatie kunnen werken.”
Eerst contact hebben
Bewust zijn van de omgeving en ook gastvrij zijn. Dat is de insteek van EW Facility Services. “Gastvrijheid gaat dan over begroeting, een deur openhouden voor mensen die binnenkomen, maar ook vragen of het gelegen komt dat we schoonmaken. Op geclassificeerde locaties maken we ook afspraken over de omgang. In een kantoorpand stimuleren we proactieve schoonmaak. Maar in een museum of geclassificeerde locatie werkt dat anders. In een regulier kantoorpand moedigen we het juist aan om proactief schoonmaak of incidenten op te pakken. Dat gaat in een museum of een geclassificeerde locatie niet. Logisch, omdat je te maken hebt met waardevolle objecten of gevoelige informatie. Daarom is duidelijke communicatie essentieel: eerst overleggen, dan handelen.”
Professionaliteit in uitstraling
Op één van de locaties is de voertaal Engels. “Daar gaan wij als schoonmaakpartner dus ook in mee. Maar onze professionaliteit zit ook in onze uitstraling van onze bedrijfskleding. En in houding en gedrag. Hoe kom je over? Zeg je bijvoorbeeld ‘goedemorgen’ tegen gasten in het pand of wijs je bezoekers de weg.” Ook vraagt het werk op dergelijke locaties een flexibele planning. “Als er ineens hooggeplaatst bezoek komt, moet je flexibel kunnen zijn en de planning kunnen omgooien naar datgene dat in de schoonmaak de meeste prioriteit heeft.” Professionaliteit gaat ook over je omgang met de omgeving. “Schoonmaken met gestabiliseerd ozonwater bijvoorbeeld, waardoor we geen chemicaliën gebruiken. Of het duurzaam scheiden van afvalstromen. Maar we rijden ook in elektrische auto’s en schoonmaakmedewerkers komen zoveel als mogelijk met de fiets of het openbaar vervoer naar de locatie.”
Training op de werkvloer
Judith en een deel van haar collega’s zijn, op het moment van spreken, net bezig met het opstarten van schoonmaak op een geclassificeerde locatie. “Als we ergens de schoonmaak opstarten, beginnen we met training op de werkvloer. Waar moeten we alert op zijn? Welke objecten zijn er? Hoe lopen de processen? Enzovoorts. Op basis van onze ervaring en kennis stellen wij veel vragen om het proces goed en betrouwbaar in te richten. Van screening, planning, duurzaamheid en afval tot aan communicatie-eisen en protocollen. In dat inwerktraject vertalen we die eisen naar de dagelijks praktijk.”
Bezoek van de koning
Judith en haar collega’s ontzorgen opdrachtgevers. “Zij zijn al druk genoeg met hun primaire proces. Dat ontzorgen is de kern van ons facilitaire vak. Daarbij hebben we wel overleg nodig met de opdrachtgever. Om ervoor te zorgen dat onze schoonmaakdienstverlening goed is ingeregeld.” Dat vraagt ook om regelmatig overleg met de opdrachtgever. “Onlangs bezocht Koning Willem-Alexander een van onze locaties. Dan spreken we dat bezoek door en moet bijvoorbeeld de entree extra schoongemaakt worden. Maar ook: als er een klacht binnenkomt, kijken we hoe we het in het proces kunnen oplossen. Kan er wat aan de inrichting van het pand of de werkwijze bij de klant aangepast worden of zit het meer in ons proces?”
Langere schoonmaakcontracten
Geclassificeerde locaties gaan vaak voor langere schoonmaakcontracten, beschouwt Judith. EW Facility Services is bijvoorbeeld al ruim 20 jaar partner van Holland Casino.
“Zo kun je echt samen optrekken als partners. En heb je de tijd om het schoonmaakproces goed in te regelen. In de praktijk merk je dan dat, als je over en weer een open communicatie hebt, er vrijwel altijd een oplossing voor handen is en je stappen kunt zetten met verbeteringen. Dat is dé basis voor een dergelijke samenwerking.”
Als opdrachtgever ook op zoek naar een schoonmaakpartner die om kan gaan met uw specifieke locatie? Neem gerust contact met ons op.