11 september 2024

Schoonmaak in de zorg: de aanpak van Magentazorg

Het vinden van de beste schoonmaakdienstverlening die ook écht past bij de zorg die je wilt bieden, kan een flinke opgave zijn. Een vraag die bijna altijd centraal staat in de langdurige zorg: hoe kan het sourcen van schoonmaak bijdragen aan het verder professionaliseren van ondersteunende diensten? Daarnaast is het belangrijk te overwegen hoe dit van meerwaarde kan zijn voor het welzijn van cliënten en bewoners. De beste schoonmaakoplossing verschilt natuurlijk per zorgorganisatie, maar het is waardevol om af en toe buiten je eigen organisatie te kijken voor inspiratie. In deze interessante praktijkcase van Magentazorg onder begeleiding van Intrakoop lees je hoe Magentazorg de schoonmaakdienstverlening heeft ingericht en waar je op kunt letten bij het inrichten van schoonmaak binnen jouw zorgorganisatie.

Schoonmaak in de zorg: de aanpak van Magentazorg

Uitdaging van Magentazorg

In de langdurige zorg zijn de uitdagingen complex en breed. Er is namelijk steeds meer vraag naar (langdurige) zorg waarbij de zorgvragen steeds complexer worden. Daarnaast is er krapte op de arbeidsmarkt waarbij het tekort aan goed geschoold zorgpersoneel blijft toenemen. De organisatie van de schoonmaakdienstverlening speelt hierin een rol.

‘’Kunnen we de persoonlijke benadering van bewoners nog wel blijven garanderen als we de schoonmaakdienst uitbesteden? Binnen de verpleeghuiszorg verblijven zeer kwetsbare mensen, waarvoor bekende gezichten belangrijk zijn. Sowieso is een vast, locatiegebonden schoonmaakteam ook belangrijk om de kwaliteit en continuïteit van de zorg te garanderen.’’ – Angelique Grooteman, Facilitair Manager bij Magentazorg.

Schoonmaakdienstverlening ontlast zorgmedewerkers

Schoonmaakmedewerkers in de gezondheidszorg zijn belangrijk om het tekort aan goed geschoold zorgpersoneel op te vangen. Je wilt immers geen schoonmaaktaken neerleggen bij de al drukke zorgprofessionals. Schoonmaakmedewerkers moeten goed opgeleid zijn, aangezien ze ook het sociale aanspreekpunt zijn en een extra signaleringsfunctie hebben. Het is aan te raden om eerst intern te bepalen welke taken op een locatie aanwezig zijn en hierbij onderscheid te maken tussen zorg- en schoonmaaktaken. Zo kunnen schoonmaakmedewerkers ook facilitaire- en zorg ondersteunende taken uitvoeren, wat de zorgmedewerkers ontlast.

Inkoopproces

Bij de belangrijke keuze voor een andere schoonmaakdienstverlening is het soms fijn de objectieve kennis en expertise van een inkooporganisatie in te schakelen. Magentazorg koos hierbij voor Intrakoop.

“We snappen heel goed dat het maatwerk is, juist in de zorg. Het is zaak dat de zorg voor de cliënt of bewoner centraal staat. Tegelijkertijd moeten schoonmaakmedewerkers wel de tools in handen krijgen om de cliënt of bewoner ook echt centraal te stellen.” Klaartje Strikvoort – Contractmanager facilitaire inkoop Intrakoop

Sourcen van schoonmaak

Het centraal regelen van de schoonmaak in de ouderenzorg kan op drie manieren: inbesteden, uitbesteden of undermanagement.

Bij Magentazorg staan welzijn, geluk en de persoonlijke benadering voorop. Dit betekent dat er veel wordt gedacht in mogelijkheden, er veel aandacht is voor de eigen regie van bewoners en dat er hoge kwaliteit zorg is.

‘’Om alle ambities ook in de praktijk te brengen, hebben we en goed georganiseerde schoonmaakdienst nodig. Het liefst zó goed georganiseerd dat onze zorgmedewerkers de handen zoveel mogelijk vrij hebben om de vaak complexe zorg te leveren die onze bewoners nodig hebben.’’, aldus Angelique.

Magentazorg nam de verschillende uitbestedingsopties onder de loep. Naast bewonerszorg werd ook gekeken naar baangarantie voor de schoonmaakmedewerkers. Uiteindelijk was voor Magentazorg een externe schoonmaakpartner met undermanagement constructie de beste oplossing. Zo kon een deel van de eigen schoonmaakmedewerkers in dienst blijven.

Soepele implementatie

Angelique vertelt dat je de overgang naar een nieuwe externe schoonmaakdienstverlener altijd zult merken. Zeker met een deels nieuw team op twaalf verschillende locaties is dit niet eenvoudig. Communicatie en dagelijkse afstemming zijn daarom volgens Angelique van groot belang. ‘’EW heeft die vertaalslag en aansluiting aan het zorgproces goed kunnen maken.’’

Meer weten? Ontdek de belangrijke factoren voor het selecteren van een schoonmaakpartner volgens Magentazorg en Intrakoop. Lees hier de uitgebreide klantcase.

Anderen bekeken ook

11 september 2024

Hoogwegt en EW Facility Services blij met 1-jarige samenwerking en kijken uit naar vervolg

Op 1 september vorig jaar startte EW Facility Services met haar schoonmaakdienstverlening bij ‘buurtgenoot’ Hoogwegt in Arnhem. EW…

Lees meer
EW Facility Services bij Dirkzwager
09 september 2024

Dirkzwager kiest stadsgenoot EW Facility Services als schoonmaakpartner

Advocatenbureau Dirkzwager heeft na een offertetraject, begeleid door schoonmaakadviesbureau SMC Group, besloten om een samenwerking te starten met…

Lees meer
02 september 2024

EW Facility Services is verheugd met Diergaarde Blijdorp als nieuwe klant

De Rotterdamse Diergaarde Blijdorp kiest voor EW Facility Services als zijn schoonmaakdienstverlener. Voor EW is dit een ware…

Lees meer