Amare

Grip op schoonmaak in een dynamische omgeving

De foyers vullen zich met bezoekers, de lichten dimmen en de eerste tonen klinken in de Concertzaal. Amare is een complex gebouw waar het bruist van de activiteiten. Elke dag opnieuw moet het gebouw in top staat zijn: van de restaurants, vergader- en kantoorruimtes en les- en oefenruimtes tot de Concertzaal, het Danstheater en de Conservatoriumzaal. Dat vraagt om een flexibele en toegewijde schoonmaakpartner. “We zochten een partij die daarin mee kon bewegen. EW snapt wat we nodig hebben en denkt proactief mee. Dat is precies de reden waarom we voor hen hebben gekozen’’, vertelt Marianne Havermans, coördinator soft services facilitaire diensten bij Amare.

De beoordeling

8,8
  • Kwaliteit van dienstverlening

  • Gastvrijheid

  • Betrouwbaarheid

  • Wendbaarheid

Amare

Uitdagingen bij de opstart

In augustus 2021 opende het cultuurhuis Amare haar deuren aan het Spuiplein in Den Haag. Een bruisend internationaal podium voor muziek en dans en een iconisch cultuurgebouw met een unieke combinatie aan inwoners en activiteiten. Een cultuurhuis als Amare stelt speciale eisen aan het schoonmaken. Van dansstudio’s met speciale vloeren tot leslokalen waar dure instrumenten staan: elke ruimte vraagt om een andere aanpak. EW is sinds de opening van Amare aan het Spuiplein de schoonmaakpartner.

Bij de oplevering waren er meerdere uitdagingen zoals: een heel groot pand waar niemand goed de weg kende, een facilitaire structuur die nog moest worden ingeregeld en een strakke deadline richting de officiële opening met Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima.

Flexibiliteit bij last-minute wisselingen

Een paar maanden geleden ontdekten we nog een trappenhuis. Het stond wel op de lijst, maar niemand had het in beeld. Extra evenementen worden last-minute toegevoegd, voorstellingen lopen wel eens uit en de bezetting wisselt. "Dat vraagt om flexibiliteit", zegt Sharita Sewnandan, objectleider bij EW in Amare. Het lukt Sharita altijd om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen, zelfs bij last-minute wijzigingen. "Ik bekijk dagelijks de bezetting en weet altijd wel een oplossing te vinden. De mensen in mijn team zijn flexibel en bereid om extra bij te springen waar nodig. Ik kan altijd rekenen op mijn team, daar ben ik heel blij mee."

Afspraak is afspraak

Voor Marianne is betrouwbaarheid essentieel. "EW levert wat ze beloven en als er iets speelt, lossen ze het direct op. Dat schept vertrouwen." De open en transparante communicatie is hierin cruciaal. "We spreken elkaar aan als iets beter kan, maar geven ook complimenten. Dat maakt het partnerschap sterk."

Marianne Havermans

Marianne Havermans

Misverstanden voorkomen

Een van de bouwstenen van de succesvolle samenwerking is de heldere communicatie. "We hebben dagelijks contact en wekelijks overleg waarin we alles evalueren: wat gaat goed, wat kan beter?", vertelt Sharita. De korte lijnen zorgen voor continuïteit en kwaliteit. Sharita maakt dagelijks overzichtelijke lijstjes voor de schoonmaakmedewerkers, waarin precies staat aangegeven wie wat moet doen en op welke momenten. Deze structuur helpt niet alleen om efficiënt te werken, maar voorkomt ook misverstanden.

Hecht team met passie voor Amare

Het stabiele schoonmaakteam van EW bestaat uit een vaste groep van 30 medewerkers die met hart en ziel voor Amare werken. Voor Marianne is het waardevol dat er een goede band is tussen de schoonmaakmedewerkers en de rest van de organisatie. "We kennen de mensen bij naam en weten vaak ook als er iets speelt in hun privéleven. Die betrokkenheid merk je terug in de kwaliteit van het werk."

Het proactieve karakter van de medewerkers onderscheidt EW. ‘’Schoonmaakmedewerkers signaleren zelf wanneer iets extra aandacht nodig heeft en geven dat door. Dat helpt ons enorm", zegt Marianne.

Social return

Amare zet zich in voor een diverse en inclusieve werkplek. "Social return is voor ons belangrijk," zegt Marianne. "Maar we weten ook dat goede begeleiding essentieel is. Dat is precies waar EW in uitblinkt." Sharita speelt hierin een cruciale rol. "Ik heb veel respect voor hoe zij dit aanpakt," zegt Marianne. "Ze heeft engelengeduld en zet zich enorm in voor de medewerkers. Dankzij haar voelt iedereen zich thuis en kan iedereen goed meedraaien in het team."

Duurzaam denken én doen

Binnen Amare speelt duurzaamheid een grote rol. Het gebouw is gebouwd met milieuvriendelijke materialen en innovatieve installaties zoals warmte-koudeopslag. Ook op het gebied van schoonmaak maken we duurzame keuzes. “Wij werken met gestabiliseerd ozonwater”, zegt Sharita. Deze chemieloze methode vervangt traditionele schoonmaakmiddelen én werkt  24 uur lang desinfecterend. Dat scheelt niet alleen enorm veel vervuild water, maar de medewerkers komen ook niet meer in aanraking met schoonmaakchemicaliën.

Daarnaast zoeken we samen naar andere duurzame oplossingen. "We verbruiken veel meer papieren doekjes dan verwacht. In overleg met EW hebben we nu in alle pantry’s in de kantoren herbruikbare hand-/en theedoeken en vaatdoekjes, die EW wast. Dat bespaart enorm", zegt Marianne.

Samen blijven groeien

Het partnerschap tussen Amare en EW is stabiel en efficiënt. Maar er blijft altijd ruimte voor verbetering. "We kijken naar verdere automatisering van de planning en facturering, en onderzoeken de inzet van sensoren om de schoonmaak nog slimmer in te richten", zegt Marianne. Voor de lange termijn is de ambitie helder: "We gaan voor een langdurige samenwerking. Het voelt niet als ‘jullie en wij’, maar als één team dat samenwerkt aan een representatief, gastvrij en schoon Amare."

Kies partnerschap

Door schoonmaak uit te besteden aan een specialist zoals EW, kies je niet voor gewoon het uitbesteden van schoonmaak. Je kiest voor een partner die altijd voor je klaarstaat. Wil jij ook een oplossingsgerichte schoonmaakpartner die duurzaamheid met kwaliteit combineert? Neem dan contact met ons op en ontdek de mogelijkheden.

Foto Marianne Havermans gemaakt door Peter Trimbos, Laskoo
Foto gebouw gemaakt door Tim Fisher Photography