Elyse Klinieken

Betrouwbare schoonmaak – geen loze beloftes, maar echte resultaten

Schoonmaakmedewerkers die niet kwamen opdagen, afspraken die niet werden nagekomen en een gebrekkige communicatie. Dat waren precies de problemen waar Elyse Klinieken voor nierzorg tegenaan liep met hun vorige schoonmaakpartner. Voor Frank van Gruythuyzen, leidinggevende Facilitair bij Elyse Klinieken, was de maat vol. De schoonmaak moest beter. Daarom ging Elyse op zoek naar een betrouwbare schoonmaakpartner. In dit artikel lees je hoe dat verliep.

De beoordeling

8,8
  • Kwaliteit van dienstverlening

  • Gastvrijheid

  • Betrouwbaarheid

  • Wendbaarheid

Elyse Klinieken

De schoonmaakproblemen op de locaties van Elyse in Woerden en Gorinchem stapelden zich twee jaar geleden op. Soms verschenen de schoonmaakmedewerkers simpelweg niet, zonder enige melding vooraf. Op andere dagen kwamen ze veel later dan afgesproken, of vertrokken eerder zonder goed schoongemaakt te hebben. Frank: “En als iemand ziek was, was het voor de toenmalige schoonmaakpartij regelmatig niet mogelijk om een vervanger te regelen. De zorg gaat altijd door. We kunnen het ons daarom niet permitteren dat de schoonmaak niet op orde is.” Dit had gevolgen voor de medewerkers op de werkvloer, die extra taken op zich moesten nemen en voor de patiënten, die een schone en veilige omgeving verdienen. Het vertrouwen in de vorige schoonmaakpartner verdween volledig. ‘’We wilden iemand die doet wat hij belooft’’, vertelt Frank.

Frank Gruijthuijzen

Frank van Gruijthuijzen

De overstap naar EW

In hun zoektocht naar een betrouwbare partner kwam Elyse al snel bij EW Facility Services uit. “In Woerden zitten we in een verzamelgebouw waar ook de Daan Theeuwes Kliniek gevestigd is. Zij waren erg tevreden over EW. Dat gaf ons vertrouwen om met hen in gesprek te gaan”, vertelt Frank. De schoonmaak in Woerden ging van start en al snel werd duidelijk dat deze samenwerking een succes was. “De communicatie was helder, afspraken werden nagekomen en de schoonmaakmedewerkers wisten precies wat ze moesten doen. Dat was een wereld van verschil”, zegt Frank. Daarom besloot Elyse om ook de schoonmaak in Gorinchem uit te besteden.

Bewezen flexibiliteit

Op elke locatie werkt een vast team. “Dat is heel prettig”, zegt Frank. “Onze vorige schoonmaakpartner stuurde steeds andere mensen, waardoor we nooit een echte band opbouwden. Nu kennen we de gezichten en kunnen we echt samenwerken.” Die samenwerking blijkt ook uit de manier van omgaan met onverwachte situaties. Toen Elyse bijvoorbeeld problemen had door een nieuw ERP systeem, werd er flexibel meegedacht. “Ze hadden kunnen zeggen: ‘Dan stoppen we met schoonmaken.’ Maar in plaats daarvan dachten ze mee over een oplossing. Dat zegt veel over hun instelling”, aldus Frank.

Ook op operationeel niveau komt flexibiliteit steeds weer naar voren. “Nierdialyses gaan ook door op zon- en feestdagen. In het begin was er onduidelijkheid over de schoonmaak op deze dagen. Maar EW regelde zonder problemen alsnog de schoonmaak. Geen discussie, geen gedoe.”

Specialistische kennis

De schoonmaakmedewerkers zijn goed opgeleid. Ze worden continu getraind in het schoonmaken volgens de geldende protocollen en richtlijnen. Een must voor zorginstellingen als Elyse. Frank: “Onze klinieken moeten altijd schoon en netjes zijn. In de dialysekamers is extra kennis van schoonmaak nodig. De EW-medewerkers weten precies wat ze wel en niet mogen aanraken, welke schoonmaakmiddelen ze kunnen gebruiken en welke kleding geschikt is. Ook houden ze een logboek bij. Heel prettig voor onze eigen medewerkers want zo weten ze precies wat er schoongemaakt is en of er bijzonderheden zijn.”

Een team waarop je kunt bouwen

Voor Elyse is betrouwbaarheid belangrijk en dat verwachten ze ook van hun samenwerkingspartners. Frank vertelt: “Wij leveren topzorg in onze klinieken, dat betekent dat de schoonmaak altijd goed moet zijn. We moeten erop kunnen vertrouwen dat mensen komen en hun werk goed doen. Als er iets verandert, is duidelijke communicatie essentieel. Slecht nieuws is ook nieuws. Het gaat erom hoe je het oplost. Door er voor elkaar te zijn in moeilijke tijden, bouw je een sterke samenwerking op.” Betrouwbaarheid en continuïteit staan voorop in de samenwerking. Waar de vorige schoonmaakpartner moeite had om voldoende medewerkers te regelen, lukt het nu wel om de juiste mensen te vinden om het werk goed uit te voeren. “De mensen zijn er dus wel”, merkt Frank op. “Daarnaast doet EW wat ze belooft.  EW heeft bewezen dat we op hen kunnen rekenen: de schoonmaakmedewerkers zijn er, hun materialen zijn op orde en ze leveren kwaliteit.”

Continuïteit voor de toekomst

Bij Elyse gaan ze voor kwaliteit en zekerheid voor de lange termijn. Daarom kijkt Frank naar mogelijkheden om de schoonmaak ook op andere locaties of zelfs bij Villa ExpertCare, kinderzorgvilla’s voor chronisch en ernstig zieke kinderen, en ook onderdeel van de B. Braun groep, uit te besteden. “Daar hebben we nu per vestiging iemand in dienst, maar dat brengt risico’s met zich mee. Als iemand uitvalt, heb je geen back-up. Voor de continuïteit zou een professionele partner als EW daar een goede oplossing voor kunnen zijn.”

Eindelijk is de betrouwbare schoonmaakpartner gevonden waar Elyse naar zocht. Geen zorgen meer over onbetrouwbare schoonmaakmedewerkers, half werk of gebrekkige communicatie—maar een samenwerking die staat als een huis. “Ze bewijzen dat het echt anders kan”, concludeert Frank tevreden. “Met hen hebben we een partner die niet alleen belooft, maar ook doet.”

Ben jij ook klaar met wisselende schoonmaakteams, onduidelijke afspraken of een gebrek aan flexibiliteit? Laten we samen kijken hoe het beter kan. Neem vrijblijvend contact met ons op.