Grand Hotel Valies en Hotel Dux
Hotelschoonmaak uitbesteden zonder zorgen
Een gast schuift het bed iets opzij en ontdekt een kaartje op de grond: ‘We clean here too.’ Een klein detail, maar het zegt veel. Bij Grand Hotel Valies en Hotel Dux draait alles om beleving. Om het gevoel dat gasten krijgen zodra ze de kamer binnenstappen. Dat vraagt om meer dan een schone vloer of opgemaakte bedden.
Het vraagt om een schoonmaakteam dat meedenkt, meeleeft en meewerkt. Sinds de hotels housekeeping uitbesteedden aan EW Facility Services, is dat precies wat ze gevonden hebben. Geen pieken en dalen. Maar betrouwbare kwaliteit, geleverd door het EW-team dat net zo betrokken is als het team van de hotels zelf.
Op zoek naar rust in de chaos
De hotels hadden schoonmaak eerst in eigen beheer, waarna een korte samenwerking volgde met een partij zonder hotelspecialisatie. “Dat was geen succes. We hadden behoefte aan een partner die mee kon denken en mee kon groeien’’, zegt hotelmanager Dennis Jacobs. Om die reden ging Dennis op zoek naar een nieuwe schoonmaakpartner. ‘’Door alle onzekerheid van de coronacrisis konden we geen harde garanties geven over de bezettingsgraad. Geen makkelijke uitgangspositie’’, vertelt Dennis.
Toch vond hij in EW een partner zonder druk én met oog voor de lange termijn. Het eerste contact met EW voelde volgens Dennis direct goed: “EW dacht met ons mee en begreep dat de toekomst onzeker was. Dat gaf vertrouwen. En ik kende EW al van mijn vorige baan, dus ik wist wat ze in huis hadden.”

Dennis Jacobs, hotelmanager bij Grand Hotel Valies en Hotel Dux
Investeren in elkaar
Vanaf dag één werkten we samen. Dat betekende investeren in mensen, processen en communicatie. ‘’Het vraagt tijd en inzet van beide kanten. Het is nooit een kwestie van uitbesteden en klaar. Je moet blijven investeren in de samenwerking’’, zegt Dennis.
We bouwden aan een nieuw team bestaande uit een stabiele kern en een flexibele schil eromheen. Dat was lastig in een periode waarin personeelstekorten de norm waren. Inmiddels is er een stabiel team van in totaal 25 mensen verdeeld over beide locaties, met drie vaste supervisors. Mede dankzij de vaste supervisors en korte lijnen voelt het team hecht en wendbaar. “We hebben dagelijks contact. Als er iets is, lossen we het samen op’’, vertelt Dennis. Volgens Dennis is EW meer dan een schoonmaakleverancier. De schoonmakers maken echt deel uit van het hotelteam. Dat is terug te zien in de kwaliteit én in de sfeer. Lonneke Peeters, rayonmanager bij EW vult aan: ‘’De samenwerking is vanaf het begin prettig en bijzonder. Het is geven en nemen, met korte lijnen en wederzijds vertrouwen. Dennis staat altijd klaar voor onze mensen. We zijn echt partners van elkaar.’’
Geen controle, toch gerust
Waar vertrouwen is, is minder controle nodig. En dat is precies waar het nu staat. “In het begin checkten we alle kamers dubbel. Nu doen we dat nog bij de helft en zelfs dat gaan we afbouwen. Want de kwaliteit is gewoon goed. We zitten nu op een niveau dat heel steady is. En dat is belangrijker dan telkens pieken en dalen. Beter consistent een 8,8 scoren dan af en toe een 9,5 gevolgd door een 7,5”, vertelt Dennis.
De lat ligt hoog bij de hotels. Ze streven naar een gastbeoordeling van een 9+. En dat lukt. De hotels scoren nu een 9,3 op hygiëne. Een hulpmiddel voor de hygiëne is MiQa. Een slimme AI-tool die op basis van foto’s schoonmaakwerk beoordeelt. Dennis stelde voor om MiQa te introduceren. Na onderling overleg draaien we momenteel een pilot met de tool.
Medewerkers maken foto's van wat ze hebben schoongemaakt. De app beoordeelt die beelden en geeft feedback. ‘’Schoonmakers gaan automatisch beter schoonmaken, omdat je geen foto maakt van iets dat niet schoon is’’, zegt Dennis. Dennis benadrukt dat technologie geen vervanging is van menselijk inzicht, maar juist een aanvulling: “Het helpt om medewerkers vanuit het perspectief van de gast te laten kijken.”
Kleine gebaren, groot effect
Gastvrijheid zit in de details. Daarom ontwikkelden we samen kaartjes met daar op de naam van de schoonmaker. Onder het bed ligt zelfs een kaartje met de tekst: ‘We clean here too’. “Het idee kwam voort uit de wens om te laten zien dat we echt overal schoonmaken. Maar het werkt ook als een stukje beleving. Gasten waarderen dat”, vertelt Dennis.

Flexibiliteit zonder gedoe
Het gebeurt weleens dat een kamer last minute toch nog schoongemaakt moet worden. Dan springt er vaak iemand van het team bij die in de buurt woont. ‘’Dat is goud waard”, zegt Dennis.
Ook bij seizoensdrukte of feestdagen verloopt de samenwerking soepel. “We communiceren continu. Via apps, via supervisors, en via korte lijntjes. Daardoor is er zelden paniek. Iedereen weet wat er speelt.”
Bijdragen aan het milieu
Duurzaam werken is belangrijk, maar moet volgens Dennis wel praktisch blijven: “We hebben bijvoorbeeld alle kleine zeepjes vervangen door navulbare dispensers. Maar alleen toen er echt een goede oplossing was, niet eerder. Je moet wel daadwerkelijk iets bijdragen aan het milieu, anders heeft het weinig zin.”
Ook bij het maken van duurzame keuzes denkt EW mee. Zo stelde een schoonmaker voor de handdoeken op een andere plek neer te leggen. Nu vallen ze minder snel op de grond en voorkomen we dat ongebruikte handdoeken gewassen worden.
Blik op de toekomst
Dennis kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “Als het zo blijft draaien, kan het nog makkelijk jaren doorgaan. Natuurlijk zijn er altijd dingen die beter kunnen, maar dat zit echt in de details. Als je de tijd neemt om in de relatie te investeren, krijg je daar een sterke partner voor terug. We kennen elkaar, we weten wat we aan elkaar hebben.”
Met een partner als EW Facility Services haal je meer binnen dan alleen een schoonmaakleverancier: je krijgt een betrokken team dat meedenkt, meehelpt én meegroeit. Zo bouw je samen aan stabiele kwaliteit en gastvrijheid die gasten écht waarderen. Wil je net als Grand Hotel Valies en Hotel Dux een stabiele schoonmaakpartner die met je meedenkt en meegroeit? Neem contact met ons op.