Rijksuniversiteit Groningen

Schoonmaak is proactief en positief meedenken.

Sinds september 2012 werkt de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) samen met EW Facility Services. De relatie is gebouwd op drie pijlers die voor de universiteit essentieel zijn: hospitality, wendbaarheid en betrouwbaarheid. In de afgelopen jaren zijn deze pijlers steeds opnieuw bewezen en vormt deze basis een fundament voor een langdurige samenwerking.

Voor veel medewerkers en studenten voelt de RUG als een tweede thuis. Een schone, opgeruimde en prettige omgeving speelt een grote rol in dat gevoel. De universiteit wil aantrekkelijk zijn voor iedereen die er werkt, studeert of op bezoek komt, en hecht daarom veel waarde aan een gastvrije uitstraling.

Monique Heuvel, medewerker Facilitaire Organisatie van de RUG: “We doen er veel aan om te zorgen dat onze gebouwen tiptop in orde zijn. We willen medewerkers en studenten een warm welkom geven.”

De beoordeling

9
  • Kwaliteit van dienstverlening

  • Flexibiliteit

  • Oplossingsgerichtheid

  • Betrouwbaarheid

  • De Hospitality Factor

Rijksuniversiteit Groningen

Een korte periode van extra dynamiek

Tijdens de coronaperiode veranderde de manier van samenwerken tijdelijk.
De schoonmaak werd geïntensiveerd, schema’s werden aangepast en er kwam
meer zichtbaarheid van schoonmakers in de gebouwen. Deze periode vergde
veel wendbaarheid, maar versterkte uiteindelijk de onderlinge samenwerking.

“EW Facility Services is heel flexibel, denkt mee en weet zich perfect aan
te passen aan onze wensen. We zijn in die periode nog meer als één team
gaan werken.”

Monique Heuvel, medewerker Facilitaire Organisatie Rijksuniversiteit Groningen

Schoonmakers zichtbaarder en meer betrokken

De verhoogde aandacht voor hygiëne en zichtbaarheid bracht ook positieve effecten met zich mee.
Waar voorheen veel schoonmaakwerkzaamheden buiten de piekuren plaatsvonden, waren schoonmakers nu vaker tijdens activiteiten aanwezig. Daardoor kregen zij letterlijk een gezicht binnen de universiteit.
“De schoonmakers en onze bezoekers hadden daardoor vaker contact,” vertelt Monique. “Ze maken een praatje, vragen naar wensen of tips. Dit soort kleine aandachtsmomenten doet iedereen goed. Medewerkers en studenten ervaren het als prettig, omdat ze zien dat er aandacht is voor hygiëne.”

Wendbaarheid versterkt de samenwerking

De RUG is een dynamische organisatie: collegezalen worden intensief gebruikt, kantoorruimten wisselen van bezetting en er zijn piekmomenten binnen het academisch jaar. Dat vraagt om flexibiliteit. Iets wat volgens de universiteit een sterk punt is van EW Facility Services.

“EW Facility Services is heel flexibel,” vertelt Monique. “Ze passen zich perfect aan onze wensen aan. Het heeft onze samenwerkingsband versterkt. We werken echt als één team gericht aan structurele oplossingen. Het team denkt actief mee over verbeteringen. Zo werden nieuwe methoden getest om bezetting van ruimtes beter te signaleren en werd er geadviseerd over efficiëntere schoonmaakmethoden."

Proactief meedenken voor duurzame oplossingen

Het proactieve meedenken bleek ook uit concrete verbeteringen op de werkvloer.
EW Facility Services kwam onder andere met voorstellen voor:

  • de overstap van houten naar pvc-vloeren (makkelijker schoon te houden, hygiënischer);
  • het gebruik van Ozonwater (betere reiniging, milieuvriendelijk en veiliger);
  • een nieuwe aanpak voor afvalscheiding (centrale afvalpunten per afdeling).

“De lijnen met EW Facility Services zijn kort,” zegt Monique. “Er is nooit gedoe of gezeur. Alles wordt meteen positief opgepakt en ze doen wat ze zeggen.”

Aandacht voor de mensen achter het werk

Zowel de RUG als EW Facility Services hebben veel aandacht voor goed werkgeverschap en vitaliteit. EW introduceerde het programma Sterk in je Werk, dat medewerkers ondersteunt met ergonomietrainingen, coaching, fysiotherapie en persoonlijke begeleiding.

Dat werpt volgens de RUG zichtbaar vruchten af: een laag verzuim en hoge kwaliteitscijfers laten zien dat medewerkers zich gesteund voelen en hun werk met plezier doen.

Van twee kanten werken aan verbetering

De universiteit draagt zelf actief bij aan optimale omstandigheden voor de schoonmakers. Zo verzamelde het team een lijst met obstakels die het werk moeilijker maakten, zoals losse bedrading, volle bureaus en achtergelaten afval. Door die punten samen op te pakken, is de dagelijkse schoonmaak efficiënter én prettiger geworden.

Samen bouwen aan kwaliteit en gastvrijheid

EW Facility Services en de RUG blijven samenwerken aan optimale kwaliteit. De schoonmaak draagt, zichtbaar en onzichtbaar, bij aan het gastvrije gevoel dat de universiteit wil bieden aan iedereen die er werkt, studeert of op bezoek komt.

EW Facility Services is heel flexibel, denkt mee en weet zich perfect aan te passen aan onze wensen.
Monique Heuvel medewerker Facilitaire Organisatie Rijksuniversiteit Groningen