Rotterdam The Hague Airport

Een partner die snel schakelt

“Schoonmaak is prioriteit nummer één bij ons,” vertelt Patricia van den Bogerd, contractmanager Rotterdam The Hague Airport. “Wij zetten volledig in op de klantbeleving. EW Facility Services begrijpt dit goed.”

“Onze samenwerking ging 1 april 2020 van start. Voor ons normaal het begin van een topperiode met de meivakantie in aantocht en diverse evenementen in de omgeving. We hadden ambitieuze plannen. Zo zouden er naast de reguliere en periodieke schoonmaakwerkzaamheden hospitality hosts ingezet worden tijdens piekuren om passagiers te helpen en wanneer nodig om ad-hoc schoonmaakwerkzaamheden te regelen. Toen kwam de coronacrisis. Een klap voor ons.”

Rotterdam The Hague Airport en EW Facility Services hadden hun nieuwe samenwerking net volledig beklonken toen de coronacrisis losbrak. De meest ongunstige tijd denkbaar om te starten. Beide partijen zetten samen de schouders eronder en dankzij snel schakelen en wederzijds vertrouwen bleef de hoge hygiënestandaard voor het vliegveld gewaarborgd tegen beperkte kosten.

De beoordeling

8,5
  • Kwaliteit van dienstverlening

  • Flexibiliteit

  • Oplossingsgerichtheid

  • Betrouwbaarheid

  • De Hospitality Factor

Rotterdam The Hague Airport

Geven en nemen

De periode rond Covid-19 vroeg om een andere manier van samenwerken. Hygiëne kreeg een nog prominentere rol en er was behoefte aan flexibiliteit zonder concessies in kwaliteit. Rotterdam The Hague Airport leerde EW Facility Services snel kennen in een onzekere situatie.

“Onze grote uitdaging was om begrotingen rond te krijgen. Tegelijkertijd wilden we ook niet inleveren op hygiëne. EW Facility Services bleek een uiterst wendbare partner die gaat voor een langdurige samenwerking. Ze zijn erg betrokken en kwamen met verschillende oplossingen om kosten te besparen zonder in te leveren op hygiëne. Terwijl het ook voor hen geen makkelijke periode was. Tijdens de eerste lock-down hebben we daarom in overleg een aantal werkzaamheden on-hold gezet, zoals de inzet van de hospitality hosts, het periodiek onderhoud en de glasbewassing. Daarentegen hebben we ingezet op extra rondes voor de reiniging van hand- en contactpunten en het bijvullen van dispensers. De schoonmaakwerkzaamheden rondom de bouw van de nieuwe vertrekhal liepen wel gewoon door. Dat geldt ook voor de opleverschoonmaak voor de geplande opening."

"Op het moment dat vliegverkeer weer toegestaan was en de vertrek- en aankomsthallen binnen drie weken weer vol waren, schakelde EW Facility Services direct en schaalde à la minute de schoonmaakwerkzaamheden op. EW kon snel schakelen en bood flexibiliteit. Met de objectleidster en rayonmanager heb ik korte lijnen. Als er iets is, regelen ze het meteen.”

Nulmeting

Voordat de samenwerking officieel van start ging, heeft Patricia een VSR nulmeting laten uitvoeren om de schoonmaakkwaliteit te beoordelen. De eerste onafhankelijke VSR vervolgmeting gaf mooie verbeteringen aan. “Deze eerste meting toonde al zo’n verschil met de nulmeting. Er waren duidelijke verbeteringen zichtbaar op het gebied van hygiëne. Met name die van het sanitair. Ook de algehele schoonbeleving was duidelijk verbeterd.”

Aandacht voor de schoonmakers

Niet alleen kan Rotterdam The Hague Airport ervaarde de verbeteringen. Ook de schoonmaakploeg doet meer dan voorheen met plezier en trots haar werk. Een onverwachte en positieve bijkomstigheid.

“De mensen van het oude schoonmaakteam zijn overgenomen door EW Facility Services. Opeens was er aandacht voor hen als persoon en werden ze gehoord. De overname was voor hen ook spannend. EW Facility Services zette een HR-specialist in voor één-op-één gesprekken met de mensen en bood hulp waar nodig. Ik heb de mensen echt zien opbloeien, een wereld van verschil zoals ze nu met trots over onze luchthaven lopen.”

EW Facility Services blijkt een uiterst wendbare partner die gaat voor een langdurige samenwerking.
Patricia van den Bogerd Contractmanager Rotterdam The Hague Airport