Rotterdam The Hague Airport
Een partner die snel schakelt ten tijde van corona
Rotterdam The Hague Airport en EW Facility Services hadden hun nieuwe samenwerking net volledig beklonken toen de coronacrisis losbrak. De meest ongunstige tijd denkbaar om te starten. Beide partijen zetten samen de schouders eronder en dankzij snel schakelen en wederzijds vertrouwen blijft de hoge hygiënestandaard voor het vliegveld gewaarborgd tegen beperkte kosten.
“Schoonmaak is prioriteit nummer één bij ons,” vertelt Patricia van den Bogerd, contractmanager Rotterdam The Hague Airport. “Wij zetten volledig in op de klantbeleving. EW Facility Services begrijpt dit goed. We hadden ambitieuze plannen. Zo zouden er naast de reguliere en periodieke schoonmaakwerkzaamheden hospitality hosts ingezet worden tijdens piekuren om passagiers te helpen en wanneer nodig ad-hoc schoonmaakwerkzaamheden te regelen. Onze samenwerking ging 1 april van start. Voor ons het begin van een topperiode met de meivakantie in aantocht en diverse evenementen in de omgeving. Toen kwam de coronacrisis. Een klap voor ons.”
Geven en nemen
Deze onverwachte situatie noodzaakte beide partijen tot een vernieuwde invulling van hun samenwerking. Door het Covid-19 virus werd hygiëne nog belangrijker. “Onze grote uitdaging is om begrotingen rond te krijgen. Tegelijkertijd willen we ook niet inleveren op hygiëne. EW Facility Services blijkt een uiterst wendbare partner die gaat voor een langdurige samenwerking. Ze zijn erg betrokken en komen met oplossingen om kosten te besparen zonder in te leveren op hygiëne. Terwijl het ook voor hen geen makkelijke periode is. Tijdens de eerste lock-down hebben we daarom in overleg een aantal werkzaamheden on-hold gezet, zoals de inzet van de hospitality hosts, het periodiek onderhoud en de glasbewassing. Daarentegen hebben we ingezet op extra rondes voor de reiniging van hand- en contactpunten en het bijvullen van dispensers. De schoonmaakwerkzaamheden rondom de bouw van de nieuwe vertrekhal liepen wel gewoon door. Dat geldt ook voor de opleverschoonmaak voor de geplande opening in december. Op het moment dat vliegverkeer afgelopen zomer weer toegestaan was en de vertrek- en aankomsthallen binnen drie weken weer vol waren, schakelde EW Facility Services direct en schaalde à la minute de schoonmaakwerkzaamheden op. De vooruitzichten voor de komende maanden wat betreft vliegverkeer zijn niet gunstig. De onzekerheid blijft groot. Momenteel zijn er twee tot drie vluchten op een dag, maar dat kunnen er zo maar meer of juist nog minder worden. Snel schakelen en flexibiliteit blijft nodig. Daar spelen ze vanuit EW Facility Services goed op in. Met de objectleidster en rayonmanager heb ik korte lijnen. Als er iets is, regelen ze het ook meteen.”
Nulmeting
Voordat de samenwerking officieel van start ging, heeft Patricia een VSR nulmeting laten uitvoeren om de schoonmaakkwaliteit te beoordelen. Afgelopen oktober is de eerste onafhankelijke VSR vervolgmeting uitgevoerd. “Deze eerste meting toonde al zo’n verschil met de nulmeting. Er waren duidelijke verbeteringen zichtbaar op gebied van hygiëne. Met name die van het sanitair. Ook de algehele schoonbeleving was duidelijk verbeterd.”
Aandacht voor de schoonmakers
Niet alleen kan Rotterdam The Hague Airport rekenen op een brandschone luchthaven. Ook de schoonmaakploeg doet meer dan voorheen met plezier en trots haar werk. Een onverwachte en positieve bijkomstigheid. “De mensen van het oude schoonmaakteam zijn overgenomen door EW Facility Services. Opeens was er aandacht voor hen als persoon en werden ze gehoord. De overname was voor hen ook spannend. EW Facility Services zette een HR-specialist in voor één-op-één gesprekken met de mensen en bood hulp waar nodig. Ik heb de mensen echt zien opbloeien, een wereld van verschil zoals ze nu met trots over onze luchthaven lopen.”