06 december 2017

Hospitality & details: Hoe je als kantoorlocatie écht kan scoren op gastvrijheid

Volgens 45 procent van de Nederlanders moet je voor een gastvrije ontvangst bij een restaurant of café naar binnen lopen. Kantoorlocaties scoren minder, maar óók een zakelijke omgeving kan met de juiste focus uitblinken op het gebied van hospitality. Om het goed te doen hoef je niet altijd groots te denken. Vaak maken kleine details al een groots verschil.

Alhoewel Nederlanders weinig enthousiast zijn over de gastvrijheid bij kantoorlocaties, zijn medewerkers hierover zelf vaak wel te spreken. Bij 78 procent van de werkenden zorgt de werkgever voor een aangename sfeer op de werkvloer. Dat blijkt uit ons onderzoek naar hospitality. Waarom lukt het dan niet dat ook te realiseren bij het ontvangen van gasten? Hieronder lees je de top 3 grootste ergernissen van Nederlanders bij het bezoek aan een kantoorlocatie, en geven wij tips waarmee je als kantoorlocatie kan scoren.

Hospitality & details: Hoe je als kantoorlocatie écht kan scoren op gastvrijheid

1. Als er niemand is voor de ontvangst

Met stip op nummer één als grootste ergernis bij een kantoorbezoek, noemt 46 procent van de Nederlanders het feit dat er niemand is om ze te ontvangen. Als er wel iemand is, dan graag iemand die het ook leuk vindt om mensen te ontvangen. Een chagrijnige receptioniste is voor ruim 1 op de 3 Nederlanders een grote irritatiefactor bij het bezoeken van een kantoorlocatie.

Tip: een vriendelijke begroeting is van belang, maar men krijgt ook graag een kopje koffie of thee aangeboden. Kortom, wanneer je als kantoorlocatie regelmatig bezoekers/gasten ontvangt, investeer dan in persoonlijke aandacht en service om gasten op hun gemak te stellen.

2. Faciliteiten bij aankomst

Maar liefst 37 procent van de Nederlanders ergert zich aan het feit dat er bij het bezoeken van een kantoor geen parkeerplaats is. Een heel stuk moeten lopen, terwijl de directie en andere medewerkers voor de deur geparkeerd staan, geeft geen welkom gevoel aan bezoekers. De fysieke omgeving speelt dus een grote rol bij het ervaren van gastvrijheid. Als het gaat om deze fysieke omgeving, is hygiëne ook een punt van aandacht. Voor 1 op de 3 Nederlanders is een onverzorgde omgeving namelijk een van de grootste afknappers.

Tip: het op orde hebben van je fysieke omgeving is iets waar je zelf de meeste controle over hebt. Zorg er dus voor dat je het de gasten zo aangenaam mogelijk maakt, bijvoorbeeld met gereserveerde parkeerplaatsen en een schone ontvangstruimte. Wel eens nagedacht over voldoende zitplaatsen? Meer dan de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk te kunnen zitten tijdens het wachten op kantoor.

3. Als een aangekondigd bezoek als verrassing komt

Gasten vinden niets is zo vervelend als de vragende blik van een receptioniste wanneer zij zich melden. 1 op de 3 Nederlanders ergert zich wanneer hun bezoek niet in de agenda blijkt te staan. Dit terwijl een goede organisatie van agenda’s niet veel tijd hoeft te kosten.

Tip: als er wel sprake is van een verrassingsbezoek, zorg dan dat je de onwetendheid compenseert. Bijvoorbeeld door extra persoonlijke aandacht te schenken. Ga eens een gesprek aan! Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat met snelle en persoonlijke hulp (75%) en een gastheer of -vrouw met humor (38%) locaties punten scoren. Daarnaast weten gasten ook graag waar ze aan toe zijn. Laat je ze wachten? Geef dan ook een indicatie van de wachttijd; 40 procent van de Nederlanders geeft aan dit belangrijk te vinden.

Inspiratie opdoen bij echte uitblinkers

Wil je meer inspiratie opdoen? Kijk dan eens hoe anderen gastvrijheid aanpakken. Zo word je bij Johnny River – een kantoorlocatie in Amsterdam – ontvangen in een hippe koffiebar met een gastheer die oog heeft voor de bezoekers. Maar zo groots hoeft het niet altijd te zijn: bij iedere locatie kan je met de juiste details een groot verschil maken. Meer weten? In deze video vertellen toppers als de Mariënhof, De Leest en Equipe Zorgbedrijven hoe zij het aanpakken!

Weten wat wij hierin voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Anderen bekeken ook

07 maart 2024

Diversiteit in de spotlight op Internationale Vrouwendag

Voor Janneke Verkerk, algemeen directeur van EW, werd haar persoonlijke reis naar succes gekenmerkt door vastberadenheid en doelgerichtheid.

Lees meer
29 augustus 2023

Over leuke opdrachtgevers gesproken…

Blog – Maureen Hermens – Ambulant Objectleider EW Facility Services Als Ambulant Objectleider ben ik verantwoordelijk…

Lees meer
02 augustus 2023

Portretreeks Amare – Augustina

Het afgelopen jaar ontving team Amare een Golden Service Award en werd benoemd tot het beste schoonmaakteam van…

Lees meer

Benieuwd hoe wij samen de reis naar ultieme gastbeleving kunnen beginnen?

Neem contact op