19 december 2017

Hospitality & technologie: De 3 do’s van technologie bij gastvrijheid

Technologie maakt steeds meer mogelijk en daarmee onder meer menselijke inspanningen vaker vervangbaar. Ook op het gebied van hospitality zien we steeds meer high tech snufjes, die de gastvrijheidsbeleving naar een hoger niveau tillen. Maar hoe vind je als organisatie de juiste balans tussen de rol van mensen en die van technologie?

Hospitality & technologie: De 3 do’s van technologie bij gastvrijheid

Ondanks dat de menselijke maat onmisbaar blijft, is technologie een interessante toevoeging aan een gastvrijheidsstrategie. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders nog steeds veel waarde hechten aan een persoonlijke benadering, maar met gastvrij personeel in combinatie met een gerichte inbreng van technologie bied je de gast keuzevrijheid. Wat zijn de do’s van technologie bij het creëren van hospitality en hoe zetten uitblinkers in het vakgebied dit in?

1. Een geïntegreerde off- en online service

Voor je gasten klaarstaan is een belangrijke basis voor het realiseren van een gastvrije beleving. Dit is tegenwoordig niet meer alleen relevant als je de gasten op locatie fysiek onder ogen komt. Een locatiebezoek begint namelijk al online op de website en socialmediakanalen. Ook krijgt een bezoek tegenwoordig vaker een online staartje in de vorm van een recensie. Dat geldt niet alleen voor hotels, ook kantoorlocaties krijgen steeds vaker te maken met recensies via bijvoorbeeld Facebook. Uit ons onderzoek blijkt dat wanneer Nederlanders niet gastvrij zijn ontvangen bij bijvoorbeeld een restaurant of evenementenlocatie, 11% een negatieve recensie op internet plaatst. Houd in de gaten wat er zich offline   afspeelt en zorg dat je service verder gaat dan alleen de werkvloer, zodat je er ook online op kan inspelen.

Een voorbeeld van het integreren van off- en online services, is het online meten van beleving op locatie en daar direct op inspelen. Wij ontwikkelden hiervoor Tell-us!, dit online dit meetsysteem geeft locaties 24/7 de gelegenheid in te spelen op individuele reacties van medewerkers en gasten nog vóórdat zij de deur uit zijn.

2. Gratis toegang tot wifi-netwerk als extra service

Internet is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Uit ons onderzoek blijkt echter dat een wifi-netwerk tijdens het wachten op een locatie niet de belangrijkste factor is voor een gastvrij gevoel. Bij evenementenlocaties vindt slechts 9% het belangrijk dat er gratis internettoegang is, in hotels vindt een kwart van de bezoekers het van belang dat er wifi is. Ondanks dat wordt een beschikbaar wifi-netwerk vaak wel gezien als vereiste faciliteit. Een service die anno 2017 eigenlijk niet meer mag ontbreken.

De Hotelkamer van de Toekomst gaat nog een stapje verder met het gebruik van internet. Er is daar niet alleen altijd een wifi-netwerk beschikbaar, maar verschillende faciliteiten in de hotelkamer zijn via één online device te bedienen. Hierdoor is de gast tijdens het bezoek volledig in control.

3. Technologie als verlengstuk van menselijk contact

Technologie biedt steeds meer mogelijkheden, wat ervoor kan zorgen dat je tijd én geld kunt besparen. Erg aanlokkelijk, maar ook niet zonder risico. Let er dus op dat technologie geen vervanger wordt van menselijk contact op locatie, maar dat het juist een extra toevoeging is op de service. Door technologische opties te bieden als verlengstuk van het menselijke contact, kun je jouw gasten optimaal bedienen. Zo is de 24-uurs aanwezigheid van een aanspreekpunt bijvoorbeeld in hotels nog steeds gewenst.

McDonald’s en citizenM maken beide gebruik van nieuwe technologie op locatie. Op het moment dat een gast binnenkomt, krijgen ze zelf de keuze of ze voor online inchecken of bestellen kiezen of liever contact zoeken met een medewerker. Naast dat deze ontwikkeling voor extra doorloopsnelheid zorgt, zijn de gasten volledig vrij in hun keuze met als resultaat een positief effect op de gastvrijheidsbeleving.

Binnenkijken bij uitblinkers in hospitality? In deze video zie je hoe de Hotelkamer van de Toekomst, citizenM en McDonald’s gebruik maken van technologische ontwikkelingen bij het creëren van de ultieme gastbeleving.

Weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van hospitality en de waarde toevoeging van digitalisering? Neem contact met ons op.

 

Anderen bekeken ook

07 maart 2024

Diversiteit in de spotlight op Internationale Vrouwendag

Voor Janneke Verkerk, algemeen directeur van EW, werd haar persoonlijke reis naar succes gekenmerkt door vastberadenheid en doelgerichtheid.

Lees meer
29 augustus 2023

Over leuke opdrachtgevers gesproken…

Blog – Maureen Hermens – Ambulant Objectleider EW Facility Services Als Ambulant Objectleider ben ik verantwoordelijk…

Lees meer
02 augustus 2023

Portretreeks Amare – Augustina

Het afgelopen jaar ontving team Amare een Golden Service Award en werd benoemd tot het beste schoonmaakteam van…

Lees meer

Benieuwd hoe digitalisering u kan helpen bij het creëren van hospitality?

Neem contact op