21 augustus 2025
Slimme technologie die écht werkt
Robots kunnen veel waarde toevoegen aan ons werk. We zetten ze dan ook steeds vaker in. Maar technologie heeft voor ons pas écht betekenis als het onze collega’s ondersteunt. Daarom gebruiken we een schoonmaakrobot alleen wanneer deze daadwerkelijk iets toevoegt. Werkt het voor onze collega’s, onze opdrachtgevers én in de dagelijkse praktijk? Dan zetten we de volgende stap.
Eerst testen, dan pas uitrollen
Komt er een nieuwe technologie voorbij? Dan testen we die eerst uitgebreid op verschillende locaties én samen met onze collega’s. We kijken of de robot betrouwbaar is, of het zijn werk goed doet en vooral: maakt de robot het werk voor onze mensen beter?
Soms blijkt dat een locatie te veel obstakels kent of dat de toegevoegde waarde ontbreekt. Zo testten we in het verleden een robot uit op een locatie met veel trappen. De schoonmakers moesten de robot vaak verplaatsen, wat hen uit hun routine haalden en zorgde voor extra fysieke handelingen. Iets wat we juist met gebruik van een robot willen verminderen. Op dit soort locaties zetten we een robot niet in, omdat het doel van het ondersteunen van medewerkers niet wordt behaald.
Ondersteuning voor onze mensen
Een robot vervangt geen collega’s, maar ondersteunt het team. De robot werkt zelfstandig, ook ‘s nachts of buiten piekuren. Zo blijft het schoonmaakproces gewoon doorgaan, zonder dat we de dagelijkse gang van zaken verstoren. Tegelijkertijd neemt de robot zwaar werk uit handen en ontstaat er ruimte voor menselijk werk: specialistische taken en persoonlijke aandacht voor gasten.
De voordelen van een robot op een rijtje:
✔️ Vermindert fysiek zwaar werk voor medewerkers
✔️ Flexibele inzet, ook buiten reguliere werktijden
✔️ Kwalitatief goede schoonmaakresultaten
✔️ Continuïteit van schoonmaakdiensten, ook bij geplande en ongeplande piekmomenten of calamiteiten
✔️ Meer tijd voor gastgericht en specialistisch werk door medewerkers
Multifunctionele robots
Op dit moment zetten we schrobzuig- en stofzuigrobots van diverse formaten in. De robots zijn gekoppeld aan een app zodat de schoonmaker kan zien wanneer de robot klaar is met een taak, opgeladen of geleegd moet worden.
Deze robots zijn multifunctioneel en kunnen zowel schrobzuigen als stofzuigen. Dit maakt de robots nog meer bijzonder:
- Sommige robots kunnen zowel schrobzuigen als stofzuigen
- Dankzij slimme AI-technologie brengt de robot ruimtes in kaart en ontwijkt het obstakels in realtime
- De zijborstel zorgt ervoor dat er zo dicht mogelijk tot de rand wordt schoongemaakt
Kwaliteit boven kwantiteit
We kiezen voor robotica die past bij onze manier van werken: gastvrij, mensgericht en flexibel. Voor onze collega’s én onze opdrachtgevers.
‘’Wij zetten ons elke dag in voor onze collega’s én voor slimme, gastvrije schoonmaak. Robots kunnen daarbij helpen, maar niet met alle taken en op elke plek. Daarom kijken we per locatie wat wel of niet werkt. Voegt de robot waarde toe aan de locatie en het team? Dan zetten we deze in. Dat doen we steeds vaker: onze inzet met gerobotiseerde schoonmaakuren is al met 70% toegenomen. We zien dat robots steeds meer kunnen én daardoor steeds waardevoller zijn, juist op plekken waar het werk fysiek zwaar is en personeel schaars. Dat helpt onze mensen én onze opdrachtgevers’’, vertelt Kim Smithuis, innovatiespecialist bij EW.
Onderdeel van het team
De robots die wij inzetten zijn meer dan slimme technologie. Ze zijn onderdeel van het team. Zoals bij Papendal, waar de robot de naam Kiki kreeg. Zo werd Kiki de nieuwe collega bij Papendal. ‘’En hoewel ze niet mee eet tijdens de lunchpauze, hoort ze er helemaal bij’’, vult Kim aan.