20 mei 2020

5 Checks voor de ideale Customer Journey

De uitdaging voor vrijwel elke organisatie zit in het vermogen om onderscheidend te zijn en te blijven. Voor jouw medewerkers en jouw klanten. ‘Wie wil ik zijn, voor welke klanten?’ is daarom de vraag die je regelmatig zou moeten stellen. Zowel jou organisatie als jouw klanten maken immers transities door. De customer journey is hiervoor een belangrijk uitgangspunt. Met zijn collega’s van flowresulting ontwikkelde Marc Westeneng een model, bestaande uit vijf kenmerken, die de basis leggen voor een ideale customer journey. En het mooie is: iedereen kan het toepassen voor zijn organisatie.

5 Checks voor de ideale Customer Journey

Eenduidig antwoord

De optimale customer journey heeft vijf kenmerken. Het zou vanzelfsprekend, persoonlijk, betrouwbaar, eigen en memorabel voor de klant moeten zijn. Klinkt eenvoudig, maar het tegendeel is waar. Bij veel organisaties blijkt intern al een aantal elementen niet helemaal duidelijk: wie zijn ze? Wat wordt er verwacht van de medewerkers? Wat willen zij betekenen voor hun klant? Wie zich wil onderscheiden, moet op deze vragen in elk geval een eenduidig antwoord hebben. Dat is wellicht toch minder eenvoudig dan gedacht.

5 checks voor de ideale klantreis

De vijf kenmerken zijn handelingen die iedereen vanuit intrinsieke motivatie zou kunnen uitvoeren. En dat je als organisatie met klanten omgaat, zoals zij behandeld willen worden. Kortom: ken jouw klant. Laten we de verschillende kenmerken van deze customer journey eens beter bekijken. 

1 Vanzelfsprekend

Het gaat erom dat de klantreis logisch, intuïtief en gemakkelijk is. Als kleine zaken goed verlopen, leg je de basis voor een goede klantervaring. Het is een kunst om gewone dingen, ongewoon goed te doen.

2 Persoonlijk

Blijkt uit de relatie die je met je klant opbouwt. Bedrijven die betrokken zijn bij de klant, begrijpen dat de klantervaring leidend is en processen slechts ondersteunen (niet omgekeerd). Empathie, persoonlijke benadering en alertheid, zijn hier de belangrijkste factoren die het verschil kunnen maken.

3 Betrouwbaar

Je bent pas betrouwbaar als je je afspraken nakomt én als je te vertrouwen bent. “Wat we hiermee bedoelen is of organisaties écht het beste voor hebben met hun klanten. Geven ze het beste advies voor de klant of het advies de organisatie het meeste geld oplevert?”

4 Eigen

Waarin onderscheid je je? Als naam en logo worden weggehaald; hoe weet de klant dan dat jij het bent? In de ideale Customer journey ervaart de klant het merk.

5 Memorabel

Tenslotte: zorg voor een piek en een fantastisch einde in de reis van jouw klant en je zorgt ervoor dat het een ervaring wordt die zij nooit zullen vergeten. In de ideale Customer journey zitten een paar momenten die klanten bijblijven. Momenten waarop de klant wordt verrast, waar verwachtingen worden overtroffen.

Écht verschil maken

Wie met aandacht deze vijf elementen weet te implementeren binnen de organisatie kan zich onderscheiden. Houd er hierbij rekening mee dat het zowel intern als extern uitgedragen moet worden. Dan pas kun je écht het verschil maken.

Marc Westeneng was een van onze sprekers tijdens ons event The Power of Hospitality – the ultimate journey – op 5 februari 2019. Hij ging tijdens het event dieper in op de customer journey en de rol die facilitaire dienstverlening hierin kan spelen.

Anderen bekeken ook

18 juni 2025

EW Facility Services behoudt hoogste trede op de PSO-ladder

EW Facility Services heeft opnieuw trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO), de hoogste erkenning voor…

Lees meer
Sueba Hammond
10 juni 2025

Waterhelden bestaan echt én ze werken bij EW Facility Services

Je ziet ze misschien niet altijd, maar zonder hen kan niemand zijn werk goed doen. Bij EW Facility…

Lees meer
Onno Smit
05 juni 2025

Structurele verlichting van werkdruk in de zorg door slimme taakverschuiving

De druk op zorgprofessionals neemt toe. Tegelijkertijd zijn er volop mogelijkheden om hen te ontlasten.

Lees meer