17 mei 2018
Inspiratiesessie: ‘de hotelkamer van de toekomst’
In een steeds veranderende wereld is het belangrijk om te blijven innoveren. Maar hoe doe je dit? En hoe kun je als facilitair dienstverlener hierin het verschil maken? Afgelopen maandag organiseerde EW Facility Services een inspiratiesessie bij de ‘hotelkamer van de toekomst’ om op kleine schaal met relaties uit de hotelbranche kennis te delen maar ook te inspireren op het gebied van innovaties binnen de hotellerie.
In de intieme setting van ‘hotelkamer van de toekomst’, een living lab waar 3 jaar lang innovaties voor de hospitality-branche worden getest, werd aan 10 gasten een tipje van de sluiter gelicht over toekomstige mogelijkheden. Na een rondleiding van Vincent van Dijk, trendforecaster van HBMEO en initiatiefnemer van Hotelkamer van de Toekomst, en na een gastvrije ontvangst, volgde het interactieve gedeelte van de ochtend.
Levendige discussie
In het tweede gedeelte van de ochtend wisselden de gasten, aan de hand van ervaringen, met elkaar van gedachten over belangrijke thema’s voor de hotellerie waarin de toegevoegde waarde van technologische ontwikkelingen op gastvrijheid, duurzaamheid en beleving de hoofdrol speelden. Door met elkaar van gedachten te wisselen, ontstond een levendige discussie. De thema’s bieden namelijk volop kansen en gaven verschillende inzichten. Een ding werd al snel duidelijk: iedereen staat voor gelijksoortige uitdagingen, of het nu gaat om een keten, een stand alone, een groot of een klein hotel. Innovaties gaan hard, maar hoe houd je dit bij? Vincent van Dijk: “Juist door uitbesteden van diensten leg je de verantwoordelijkheid bij de outsourced partner. Zij zijn dan verantwoordelijk voor het bijhouden en invullen van innovaties. EW Facility Services is dan bijvoorbeeld verantwoordelijk voor innovaties binnen de schoonmaak, waardoor u zich kunt focussen op de gast.”
Big data en Service op maat
Ontwikkelingen als big data en internet of things bieden volop kansen voor de hotellerie. Techniek biedt de mogelijkheid om de service persoonlijk en op maat te maken en echt een beleving vorm te geven. Door de beschikbaarheid van deze data wordt er echter ook een verwachting gecreëerd bij de gasten. Rutger Verstegen, Salesmanager EW Facility Services: “Het gaat er niet langer om dat je de data verzameld, maar hoe je deze toepast. Uiteindelijk onderscheid je je door de creativiteit van het toepassen van deze data. Eigenlijk zoals gastvrijheid eeuwen geleden ook al werkte, wat wil je gast en hoe overtref je deze verwachting”
Duurzaamheid
De hotelbranche, maar zeker ook de maatschappij vraagt om een steeds duurzamere manier van ondernemen. Duurzaamheid is dan ook een belangrijk thema binnen de hotellerie, ook op het gebied van facilitaire dienstverlening. EW Facility Services nam de gasten mee in één van haar duurzame innovaties die de organisatie ook toepast in de ‘hotelkamer van de toekomst’ namelijk Lotus® PRO. Een schoonmaakconcept dat simpel, innovatief en duurzaam alle dagelijkse schoonmaakchemicaliën voor interieur en sanitair vervangt. Rutger Verstegen: “Door het schoonmaken met ozonwater zijn dagelijkse schoonmaakchemicaliën verleden tijd, bespaar je op vervuild water en wordt er gezorgd voor een verbeterde schoonmaakkwaliteit. Kwaliteit en duurzaamheid gaan hierin hand en hand.” Werkt het ook echt? De gasten kregen de gelegenheid dit zelf uit te proberen met een flesje ozonwater dat zij mee naar huis kregen.
Op 24 mei vindt er een tweede inspiratiesessie plaats. Er zijn nog enkele plekken vrij. Bent u geïnteresseerd, neem dan contact op met EW Facility Services: info@ew.nl.