Kijkje in de toekomst van hospitality: hoe anders wordt het?

[Bron: Misset Horeca]

Trendwatcher hospitality Vincent van Dijk voorspelt het: de wereld van ontmoeten is relevanter dan ooit, maar dan wel op een andere manier dan vóór corona. Van globaal en massa schakelen we over naar meer kwaliteit, spreiding, flexibiliteit en maatwerk. Wat zijn de trends en wat betekent dat voor de hotel- en kantorenbranche?

 

Terug naar overzicht
  • Auteur:

    EW Facility Services

  • Datum:

Kijkje in de toekomst van hospitality: hoe anders wordt het?

‘Als corona één ding duidelijk heeft gemaakt, is het dat veel aspecten van ons werk en leven in een stroomversnelling zijn gebracht,’ vertelt Vincent van Dijk, trendwatcher gespecialiseerd in hospitality trends. Tijdens de inspiratiesessie van EW Facility Services van 29 april jl. gaf Van Dijk een kijkje in de toekomst. ‘De grote vraag is: Is de wereld veranderd na corona? Ja, kan ik volmondig zeggen. Veel zaken waar we vroeger wel over spraken maar nog veel te weinig deden, zoals thuiswerken en online meetings, blijken nu prima te kunnen. De coronacrisis heeft ons ook bewuster gemaakt van kansen, en dat is positief. De horeca en hoe zij insprongen op de lockdowns is daar een goed voorbeeld van. We zien veel creativiteit, flexibiliteit en veerkracht. Het snel kunnen schakelen en inspelen op kansen en veranderingen is belangrijker dan ooit.’

Creatief inspelen op veranderingen
Wie over flexibiliteit en creativiteit kan meepraten is Erik-Jan Ginjaar, CEO Postillon Hotels. In april 2020 stond de opening van een nieuw hotel in Rotterdam gepland. ‘Maar toen kwam corona en zag de wereld er opeens anders uit,’ aldus Ginjaar. ‘Het gebeurde, we zijn erin gestapt en doorgegaan. De vraag voor ons was toen ‘Hoe kunnen wij met minder geld meer aandacht krijgen en met meer aandacht ook meer impact creëren?’ Een grootse opening was totaal onmogelijk. En dus creëerde Postillon Hotels virtual human en online influencer Esther Olofsson. Met 45.9K volgers bleek de virtuele promotie van de opening een groot succes. Ook organiseerde de hotelketen het eerste anderhalve meter congres. ‘We hebben 30.000 vierkante meter vergaderzaal, dat kan niet leeg blijven. Dus bedachten we het anderhalve meter congres.’ Hoe Ginjaar met zijn Postillon Hotels naar de toekomst kijkt? ‘De wereld van ontmoeten is relevanter dan ooit. Online ontmoeten is een mooie aanvulling, maar live heeft meer inhoud en impact.’ Ook bij Kato Kantoorinrichting & Projecten zien ze dat elkaar ontmoeten belangrijk is en blijft. CEO/Founder Thijs Verdriet: ‘Elkaar live ontmoeten geeft een bepaalde dynamiek. Op kantoor kun je sneller met elkaar schakelen en het stimuleert creativiteit. Het kantoor krijgt een andere functie. Het wordt veel meer een ontmoetingsplek om met elkaar te brainstormen en te sparren.’

Trends: van schoonmaakrituelen tot geurbeleving
Deze veranderingen in praktijk zijn precies wat trendwatcher Vincent van Dijk voorspelt voor de komende jaren. ‘De inrichting van kantoren evenals de beleving van hotels verandert. Met een dispenser bij de entree en spatschermen ben je er niet. We zullen meer ruimtes krijgen die gericht zijn op kleinschalige ontmoetingen.
Schoonmaak wordt een luxe fenomeen. Was het schoonmaakwerk voorheen onzichtbaar, nu willen organisaties juist laten zien dat ze er alles aan doen om het schoon en veilig te houden. Dat gaan we terugzien in meer schoonmaakrituelen, robotisering en de ‘no touch’ technologie als deuren die automatisch opengaan en toiletten die automatisch doorspoelen. Ook is er veel meer aandacht voor de beleving van geur, licht en ruimte en de luchtkwaliteit. Corona is en blijft onder ons, in welke variant dan ook. Dat maakt dat facilitair management en hospitality de komende jaren nog belangrijker worden.’

Ook online de EW Facility Services inspiratiesessies bijwonen? Kijk op www.ew.nl/inspiratie. Het volgende event is donderdag 27 mei om 11.30 uur met als thema SMART building, data & cleaning.