21 april 2021

De gezonde (thuis)werkplek

Door het coronavirus werken we allemaal vaker of volledig thuis. En hoewel de meningen verdeeld zijn, ziet het ernaar uit dat thuiswerken ook na de lockdown zal blijven en we minder vaak van 09.00 tot 17.00 op kantoor zitten met veel collega’s. Feit is dat de omgeving waarin je werkt effect heeft op je productiviteit, creativiteit en gezondheid. Reden genoeg voor collega Huib van Bommel, Salesmanager EW Facility Services, om de thuis- en kantoorwerkplek eens onder de loep te nemen en tips te geven voor een gezonde werkomgeving!

De gezonde (thuis)werkplek

1. Opgeruimd staat netjes

Ken je dat gevoel van een lekker opgeruimd huis? Geen rondslingerende spullen en een heerlijk gevoel van ruimte en overzicht? Hetzelfde principe geldt voor je werkplek. Met een opgeruimde werkplek zorg je voor ruimte in je hoofd voor je werk, zodat jij je kunt concentreren op die belangrijke e-mail, die almaar groeiende actielijst of de Teams-meeting met je collega’s. Met een paar leuke opbergboxen of een verrijdbaar opbergmeubel kom je al een heel eind. En nu onze werkplek vaak ook onze woonomgeving is, aan de keukentafel of in een hoekje in de woon- of slaapkamer, is het ook belangrijk dat je na je werk je laptop en overige spullen snel en makkelijk op kunt bergen. Zo voorkom je dat werk en privé helemaal in elkaar overlopen.

2. Ergonomische werkplek

Een ergonomisch ingerichte werkplek is geen luxe, maar een absolute noodzaak. Met een ergonomisch ingerichte werkplek kunnen gezondheidsproblemen en verkeerde houdingen worden voorkomen, zodat je jouw werk goed volhoudt en het risico op uitval daalt. Op kantoor zijn vaak ergonomische bureaustoelen en prettige bureaus beschikbaar. Thuis werken we vaak gewoon aan de keukentafel en is onze houding niet optimaal. Dat vertaalt zich in bijvoorbeeld een stijve nek, hoofdpijn en een pijnlijke rug. Extra belangrijk dus als werkgever om ook thuiswerkende collega’s te faciliteren. Dat kan zijn met een budget dat medewerkers zelf kunnen uitgeven of het bezorgen van bureaustoelen en andere spullen bij de medewerkers thuis. In sommige gevallen kan één verzuimdag een bedrijf al meer kosten dan een bureaustoel of een flexibel verstelbare monitor!

3. Hygiëne en schoonmaak

Of je nu aan een bureau werkt of aan de keukentafel, voor beide geldt hetzelfde, het bureau wordt intensief gebruikt. De laptop en monitor draaien overuren en je leunt de hele dag met handen en armen het blad, waardoor vetvlekken en ander vuil achterblijven. Als er kinderen in huis rondlopen, komen daar de plakkerige handjes, de modderige schoenen en koekkruimels nog eens bij. Om verspreiding van bacteriën te voorkomen is het dan ook heel belangrijk om elke dag het bureau of de tafel schoon te maken. Leg een pak desinfecterende doekjes in het zicht, zodat je het niet vergeet. Kleine moeite met groot resultaat!

Extra: Ook nu de bezetting op kantoor laag is, blijft schoonmaak van groot belang. Zorg er dus voor dat het kantoor ook nu regelmatig schoongemaakt wordt en dat er extra focus is op het reinigen van handcontactpunten, vergaderzalen na gebruik, het aanvullen van desinfectiemiddelen en nalooprondes van de toiletten. Schoonmaak draagt meer dan ooit bij aan een fijne en gezonde werkplek!

4. Licht en lucht

Licht en lucht spelen een belangrijke rol in het creëren van een prettige werkplek:

  • Licht is essentieel voor ons bioritme. Dit bioritme is belangrijk voor ons slaappatroon, eetpatroon, de lichaamstemperatuur, onze prestaties en onze stemmingen. Voldoende licht heeft als resultaat dat we ons overdag prettiger voelen en 's nachts beter slapen. Zorg er dus voor dat er voldoende (dag)licht is op je werkplek.
  • Lucht zorgt voor een frisse omgeving met voldoende zuurstof. Zet elke dag het raam open en laat de frisse wind even lekker waaien door de ruimte. Dit is niet alleen goed voor de concentratie, maar ook voor muffe luchtjes.

Extra: Ook frisse plantjes geven extra zuurstof af en bovendien staat wat groen ook heel gezellig!

5. Werkplezier

Tot slot: mensen die met plezier aan het werk zijn stralen dat uit naar collega’s en relaties, zijn creatiever en productiever én melden zich minder vaak ziek. Houd dus vooral de lol er een beetje in binnen het team. Dat is nog best lastig als je elkaar niet ziet en iedereen in zijn of haar eigen omgeving aan het werk is. Probeer naast de zakelijke overleggen ook af en toe een (virtueel) koffiemoment in te plannen met collega’s en organiseer elke maand een online borrel met een leuke activiteit of thema. En heb je een 1-op-1 overleg? Doe dit dan eens tijdens een wandeling in een nabijgelegen bos of park. Zo zie je elkaar toch eens live op een corona-proof manier, krijg je lichaamsbeweging én frisse lucht!

Meer inspiratie nodig over de gezonde werkplek? Neem contact met ons op!

Elco Kuipers
E: EKuipers@ew.nl
T: 06-46110444

Anderen bekeken ook

07 maart 2024

Diversiteit in de spotlight op Internationale Vrouwendag

Voor Janneke Verkerk, algemeen directeur van EW, werd haar persoonlijke reis naar succes gekenmerkt door vastberadenheid en doelgerichtheid.

Lees meer
29 augustus 2023

Over leuke opdrachtgevers gesproken…

Blog – Maureen Hermens – Ambulant Objectleider EW Facility Services Als Ambulant Objectleider ben ik verantwoordelijk…

Lees meer
02 augustus 2023

Portretreeks Amare – Augustina

Het afgelopen jaar ontving team Amare een Golden Service Award en werd benoemd tot het beste schoonmaakteam van…

Lees meer