16 maart 2020

Maatregelen Coronavirus

De impact van het coronavirus op onze samenleving is enorm. De situatie verandert met de dag en we zien dat de meest recente maatregelen vanuit de overheid de impact aanzienlijk vergroten. Dit geldt voor zowel particulieren als industrieën en daarmee raken de maatregelen ook onze opdrachtgevers en onze eigen organisatie. Zo zagen opdrachtgevers in de hotellerie het aantal annuleringen afgelopen weken stijgen met 48% terwijl het aantal nieuwe reserveringen uit blijft. Opdrachtgevers in de high traffic branche zijn genoodzaakt hun deuren te sluiten en bij kantoren zien we een flinke afname in bezetting van de locaties. Hoewel deze situatie naar verwachting een tijdelijk karakter heeft, is het de verwachting dat de negatieve gevolgen van het coronavirus aanhouden en voor langere tijd merkbaar zullen zijn. Wij kunnen niet anders dan ingrijpende maatregelen nemen om deze uitzonderlijke situatie het hoofd te bieden.

Maatregelen Coronavirus

Zorg voor onze mensen en voorkomen van verspreiding

Wij volgen nauwlettend de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Wij volgen hierbij de richtlijnen van het RIVM bij het voorkomen van verdere verspreiding van het virus. Intern zijn al onze leidinggevenden op de hoogte van onze Corona-protocollen. Aan de basis staat het gericht sturen op het naleven van de hygiënemaatregelen en andere maatregelen die we hierin kunnen nemen. Op locatie betekent dit dat wij de diensten aanpassen zodat pauzes niet nodig zijn, we deze diensten verspreiden over de dag en we de dag niet meer starten met een gezamenlijke briefing. Hierdoor verminderen we het contact tussen collega’s. Daarnaast plannen we diensten waar mogelijk buiten werktijden of ‘piekmomenten’ om, zodat we interactie met werknemers, gasten en bezoekers van onze opdrachtgevers minimaliseren. Stafmedewerkers faciliteren wij in het werken vanuit huis, we annuleren alle trainingen tot en met 6 april en overleggen vinden telefonisch of via videoconference plaats.

Continuïteit en kwaliteit waarborgen

De maatregelen vanuit de overheid stapelen zich per dag op en dit betekent dat wij continu bezig zijn om invulling te geven aan en te anticiperen op nieuwe maatregelen. Een greep uit onze acties:
• EW Facility Services heeft de noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW) aangevraagd.
• We bouwen roosters opnieuw op, gezien de extreme mate van vraagtuitval.
• Vacature activiteiten zijn tot nader order opgeschort.
• Alle geplande trainingen en examens zijn opgeschort.

We vragen met deze maatregelen een zeer grote flexibiliteit van onze medewerkers. Dit beseffen we ons maar al te goed. We hopen echter op ieders begrip en medewerking om met elkaar deze moeilijke tijd te doorstaan.

Deze situatie brengt zowel onze opdrachtgevers als onze eigen organisatie in onbekend vaarwater. Het is daarom van groot belang dat wij hierover in gesprek gaan. Het is ons inziens een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te kijken naar de best mogelijke oplossingen voor alle betrokkenen.

Wij zijn ervan overtuigd dat we samen met onze medewerkers en onze opdrachtgevers deze ontstane situatie op een goede manier doorkomen zodat we met verloop van tijd weer terug zullen keren naar ‘business as usual’. Een situatie waarin wij onze medewerkers meer dan genoeg werk kunnen bieden en opdrachtgevers de continuïteit en kwaliteit die zij van ons gewend zijn.

Met bovenstaande acties doen wij er alles aan om samen met onze mensen en onze opdrachtgevers deze ongewone situatie het hoofd te bieden. De toekomst blijven we nog steeds met veel vertrouwen tegemoet zien.

Heeft u een vraag?

Mochten zich nieuwe ontwikkelingen voordoen, zullen wij hierover berichten. Heeft u ondertussen een vraag? Neem dan contact op met uw contactpersoon van EW Facility Services of stel uw vraag via coronasupport@ew.nl.

Anderen bekeken ook

Sjoerd Dijkstra bij Het Scheepvaartmuseum
25 november 2024

EW gaat ‘hart’ aan de slag

Ieder jaar werken de leden van het directie- en managementteam van EW Facility Services een dag mee met…

Lees meer
Schoonmaakrobot Papendal EW Facility Services
13 november 2024

Papendal en innovatie: schoonmaakrobot Kiki

Bij EW Facility Services werken we continu aan innovatieve oplossingen voor onze opdrachtgevers. Zo hebben…

Lees meer
Erik van Esch, Facility Manager bij De Lage Landen International BV (DLL) en schoonmaakmedewerkers.
31 oktober 2024

Altijd een schoon kantoor? Zo werkt De Lage Landen

“Het moet gewoon schoon zijn. Dat is belangrijk om mensen prettig te laten werken op kantoor.” zegt Erik…

Lees meer